Emerson Fittipaldi gör comeback i Sverige

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-28

Legendaren Fittipaldi kör välgörenhetsrace på Anderstorp: Blir fantastiskt att komma tillbaka

Formel 1-legendaren Emerson Fittipaldi, 63, gör comeback i Sverige i sommar. Efter sex misslyckade försök på 70-talet är han ute efter sin första seger på svensk mark:

– Den här gången vill jag vinna, säger brassen till Sportbladet.

I en exklusiv intervju med Sportbladet avslöjar Fittipaldi planerna på att komma till Sverige och tävla. Han kommer hit för att möta bland andra Stefan ”Lill-Lövis” Johansson och göra upp om titeln i ”The Race Legends” på Anderstorp i Småland.

”Blir fantastiskt”

Enligt Fittipaldi var Anderstorp en av de mest populära banorna i Formel 1-cirkusen under 70-talet:

– Det blir fantastiskt att komma tillbaka och göra det här för att samla in pengar till välgörenhet. Sedan blir det jättekul att träffa alla mina vänner igen.

– Jag kommer ihåg att det var massor av folk vid banan när vi tävlade. Det var en stor tävling, vi älskade tävlingen.

Men för Emerson Fittipaldi själv blev det aldrig någon succé i Sverige. På de sex tävlingarna blev det som bäst en fjärdeplats 1974.

Jakten på segern är en av anledningarna till att han kommer tillbaka. En annan är hans starka band till Sverige och till Ronnie Peterson:

Bästa vän med Ronnie

– Han var fantastisk, en av mina bästa vänner. Och hans fru Barbro var vän med min fru, vi umgicks mycket, säger Fittipaldi.

– Sverige är ett jättefint land. Jag hoppas att jag får någon ledig dag så att jag kan se mig omkring lite.

När Fittipaldi tog steget in i Formel 1-cirkusen i början av 70-talet tävlade ett tag tre svenska förare samtidigt i Formel 1. Men efter att Stefan ”Lill-Lövis” Johansson 1992 bytte från F1 till Indycar har det varit helt tomt på svenskar.

Tror på F1-svensk

Men enligt Fittipaldi kommer det snart en ny:

– Jag är säker på att Sverige snart har en förare i formel 1. Men det är svårt, det finns inga genvägar. Det gäller att gå hela vägen från gokart via Formel 3.

Följ ämnen i artikeln