STCC växer till en skandinavisk serie

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-03

Förändringar genomförs under tre år – premiär för cup redan nästa år

STCC växer Från att ha varit en svensk serie ska STCC-mästerskapet växa till en fullskalig skandinavisk serie på tre år. Första steger sker redan 2010 då utbytet mellan STCC och det danska DTC startar. FOTO: STCC.SE

Swedish Tour Car Championship – allmänt kallat STCC – växer.

Och försvinner.

Framtiden stavas också STCC, men betyder då Scandinavian Tour Car Championship.

– Jag vet att det kommer att bli jättebra, säger Jan ”Flash” Nilsson, föraren som identifieras med mästerskapet.

Förändringen genomförs under en treårsperiod. Och en av förhoppningarna är att svenska stjärnor som Mattias Ekström och Rickard Rydell ska attraheras till att återvända hem.

2010 närmar sig STCC och den danska motsvarigheten, DTC, varandra och kör fyra gemensamma tävlingar (två i Sverige och två i Danmark) där en skandinavisk cupmästare koras.

2011 slås de båda serierna ihop till Scandinavian Touring Car Championship.

2012 ska serien utökas med tävlingar och team från Norge och Finland.

– Ett av jobben är att skapa team och långa avtal med banor i Norge och Finland. Vi har redan kontakter i båda länderna och vi vill bygga detta långsiktigt, säger STCC:s vd Bob Huzell.

Tillbaka till Danmark

STCC har tävlat i Danmark tidigare. För 10-talet år sedan gästade mästerskapet Danmark under ett par säsonger. Kommande år blir det två besök på Jyllandsringen. De andra två tävlingarna som ska ingå i den skandinaviska cupen avgörs i samband med stadsracet i Göteborg (4-5) juni och på Knutstorp (17-18 september).

– Jag tror det kan bli den största och bästa touringcarserien i Europa, kanske i världen, säger Jan Magnussen, stjärna i Danmark som också tävlar i Formel 1 på 1990-talet.

Totalt blir det tio deltävlingar i STCC även nästa år där tävlingen i Norge försvinner ur programmet.

– Det beror på oklara ägarförhållanden, banorna är ute till försäljning. Men vi hoppas att vi är tillbaka i Norge redan 2011, säger Huzell.

Inte fler deltävlingar

Trots att mästerskapet nu breddas till fler länder blir det antagligen inte fler deltävlingar. Säsongen är tänkt att innehålla tio deltävlingar även fortsättningsvis.

– De banor i Sverige som har två deltävlingar per år i dag kanske inte ska räkna med att ha två i framtiden. De banor som satsar har större chans att få vara med, säger Huzell.

I dag genomförs stadsrace i Göteborg, något som kommer att fortsätta i minst fyra år. I framtiden hoppas man på fler tävlingar i stadsmiljö. Dock inte i första hand i Malmö eller Köpenhamn, vilket man kanske kunde tro i och med sammanslagningen med Danmark.

– Vi har en dröm att kunna köra i Stockholm, kanske främst runt Solvalla. Men vi vet inte om det är tekniskt möjligt. Och det är förstås möjligt att våra danska kollegor tittar på något liknande i Köpenhamn.

De styrande hoppas och tror förstås att ett skandinaviskt mästerskap ska öka intresset både hos sponsorer och publik.

– Det kommer att bli än mer professionellt. I STCC har det funnit tio till tolv snabba bilar, nu blir ytterligare lika många.

Följ ämnen i artikeln