”Vår bästa chans att vinna i år”

Uppdaterad 2017-11-30 | Publicerad 2017-09-16

Singapore har passat Red Bull tidigare. Nu ska Daniel Ricciardo och Max Verstappen  utmana ledarduon.

Red Bull är nyckeln till årets VM-titel.

Deras förare kan ­avgöra kampen mellan Lewis Hamilton och ­Sebastian Vettel.

–  Singapore är inte vår enda chans att vinna i år, men den är vår bästa, ­säger Daniel Ricciardo.

För två veckor dominerade Mercedes på Monza, en riktig höghastighets­bana med långa rakor som kräver en riktigt bra motor. Där tog Lewis Hamilton över ledningen i VM.

Men nu väntar någonting helt annat. I helgen kör F1 i Singapore.

Där väntar en trång stadsbana som har 23 kurvor, det är fler än någon ­annan bana i kalendern och det är en bana där Red Bull brukar vara riktigt starkt.

– De två senaste åren har jag startat som tvåa och gått i mål på samma placering, både gångerna har jag kört det snabbaste varvet, säger Daniel Ricciardo som var överlägsen under gårdagens träningar.

Målet: Pole position

Han var sju tiondelar ­före Lewis Hamilton på ett varv och mer än två sekunder före Sebastian Vettel, även på de längre stint­erna krossade Red Bulls ­båda ­bilar allt motstånd.

– Målet i år är helt klart att starta från pole position och försöka ta en seger, ­säger Ricciardo.

”Är många kurvor”

Vid sidan av honom ­jagar teamkollegan Max Verstappen en pallplacering.

– Jag är övertygad om att vi kan hota Mercedes, ­säger han.

– Det är många kurvor, vilket passar oss, stadslopp är också till vår fördel. Det är inga långa rakor, det är perfekt.

Ferrari vill ha revansch efter missen på Monza ­senast. Då blev Sebastian Vettel av med VM-ledningen till Lewis Hamilton och inför helgens deltävling skiljer det tre poäng. Vettel är dessutom den förare som vunnit flest gånger på stadsbanan som är känd för att säkerhetsbilen varit ute på banan vid minst ett t­illfälle – under varje lopp sedan premiären 2008.

– I år är det bantypen som har avgjort vilket team som har haft övertaget. Singapore är en av de ­banorna som passar både Ferrari och Red Bull, säger Mercedes Toto Wolff vars bil hade stora problem ­under stadsloppet i Monte Carlo tidigare i år.

– Båda teamen är snabba på banor som är lite långsammare, där det handlar om att maximera down­force. Det är just de banorna som har ställt till stora problem för oss.