”Flash” testar STCC-Saab

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-19

Saab har utvecklat
biogasbil för racingbanan

Jan ”Flash” Nilsson har testat Saabs biogasdrivna STCC-bil.

2008 planerade Saab att ställa upp i STCC, man visade upp sin bil för den samlade presskåren, men satsningen lades i malpåse när företaget hotades av nedläggning. Men Saab överlevde krisen och nu har STCC-bilen på nytt rullat fram i rampljuset.

För två år sedan visade Saab sin STCC-prototyp på Mantorp Park. Det var en bil med etanolmotor som tyvärr aldrig fick rulla ut på racingbanorna, Saabs satsning fick läggas på is när finanserna tröt och konkurshot drabbade det anrika bilmärket.

Saab satsar på biogas

Nu har Saab 9-3:an försetts med en fyrcylindrig, 2-liters biogasmotor. Bilen presenterades på nytt i samband med Göteborgs motorshow i våras.

– Det som är extra roligt är att det är en svensk produkt med svenska udnerleverantörer inom både mjuk- och hårdvara. Motorn har utvecklats i samarbete med Saab Powertrain och BRC Sweden och Saabs originaldelar har använts i största möjligaste mån, sade Jan Warnestad, teamkoordinator för Dealer Sport, till nwt.se i samband med pressvisningen på Göteborgs Motorshow.

Det är Dealer Sport som byggt bilen i samarbete med Saab Performance och Fordonsgas. Planen var att delta i STCC i år, men än så länge har biogas-Saaben inte kommit ut på tävlingarna. I dagarna har Dealer Sport testat bilen på Gelleråsen. Testförare var ingen mindre än Jan ”Flash” Nilsson, STCC-vinnare och teamägare till Flash Engineering.

– Det är en ära att få testa den här bilen. Det finns en del kvar att förbättra på bilen men jag skulle vilja påstå att den är bra och att den har potential, säger Nilsson enligt Touringcar Times.

Ingen förare klar än

– Vi fick helt nya perspektiv på en del områden på bilen som vi kan jobba på, säger Göran Olsson på Dealer Sport till Touringcar Times efter testet.

Än så länge finns ingen förare kontrakterad, tidigre har Saab testat Jens Edman.

Följ ämnen i artikeln