Svenska chefen: ”Känns inte bra”

Publicerad 2015-02-20

Visste inte om vodkakopplingen

FALUN. VM-åkarna kör omkring med en stor rysk vodkasponsor på bröstet.

Något som inte uppskattas av det svenska förbundet.

– Det känns inte riktigt bra, säger längdchefen Johan Sares.

Ett av de varumärken som syns mest under VM i Falun är ryska Zimnjaja Doroga. Företaget, som är en rysk vodkatillverkare, finns på reklamskyltar och alla åkares nummerlappar.

Det är internationella skidförbundet Fis som står bakom sponsorn.

Svenska förbundet hade inte koll på vad företaget tillverkar.

– Jag har fått det förklarat som att det är ett stort företag som jobbar med vatten, men om de har vodka, det visste jag inte om. Jag kan inte tyda vad det står, men har de vodka där kan man ställa sig frågande till det, säger längdchefen Johan Sares.

”Kan ifrågasätta det”

Zimnjaja Doroga är ett av drygt 30 vodkamärken som företaget Kristall tillverkar. På hemsidan listas alla sorter, men inget vatten.

– Det känns inte riktigt bra. Men det är inte rättigheter som vi säljer så det är ingenting vi kan påverka här och nu. Men moralistisk, är det vodka så kan jag tycka att man kan ifrågasätta det, säger Sares och fortsätter:

– De har funnits med på världscupen i flera år. Men jag tycker absolut att det är något som man får diskutera och ta ställning till.