’Nya F1’ ger mig gåshud

Andersson: Årets regeländringar visar att F1 vill tillbaka till F1 igen

Ferraris år? ”Bilarnas design är häftig, däcken är bredare, farten i kurvorna har ökat och föraren kan ­attackera”

På söndag släcks ljusen. Då är det äntligen premiär.

Det är starten för en ny era, för coolare bilar med bredare däck och en snabbare varvtid.

Äntligen får jag gåshud av F1 igen.

En ny chef fick en snilleblixt. Han tänkte att min tyska skulle öppna dörrar och därför skickade han mig till Italien, Monza och Ferrari. Uppdraget var att få en pratstund med Michael Schumacher.

Det kan låta enkelt, men det var det inte.

Innan jag åkte hade jag en egen bild av F1, av alla lopp jag följt på tv och av alla häftiga bilar jag drömt om att få se i verkligheten. När jag väl stod längs målrakan var jag fast – förtrollad av doften, av ljudet och av farten.

Sedan dess har sporten förändrats, omkörningar stimuleras numera av en knapp och när de nya motorerna infördes 2014 försvann tyvärr känslan av gåshud. Premiären i Melbourne det året gav mig snarare rysningar, borta var ljudet som tog tag i ditt innersta och borta var känslan av att det var krävande för föraren att bemästra bilen.

Ljudet är på väg tillbaka

Men till årets säsong har någonting hänt. Det har kommit en ny ­regeländring, så som det brukar göra när ett team har dominerat under ett antal år, men den här gången handlar det om att F1 vill tillbaka till F1 igen.

Bilarnas design är häftig, däcken är bredare, farten i kurvorna har ökat
och föraren kan ­attackera.

Du kan se hur föraren fysiskt måste kämpa för att hantera bilen och du kan dessutom känna att ljudet är på väg tillbaka. Även om det inte är där det var under början av 2000-talet så är det på rätt väg. När jag stod vid kurva tre i under testerna i Barcelona var känslan där igen.

Den liknar något som ­kallas för gåshud.

Fast det är inte bara bilarna och ljudet som fångat mig i år. Det känns som om det kan bli en spännande kamp på banan också. Under försäsongstesterna var Mercedes som väntat starka, men även Ferrari imponerade med snabba och konstanta tider på något hårdare gummi­blandningar.

Teamet som inte har vunnit ett lopp sedan 2015 och inte en titel sedan 2007 verkar den här gången ha hittat rätt bland alla gråzoner.

Plockat in stjärndesigner 

Bakom dem gör Red Bull ett spännande intryck. Stallet har återigen engagerat superdesignern Adrian Newey som vunnit 20 VM-titlar med tre olika team och han gör sällan någonting utan att lyckas. De ERS-problem som samtliga team med motorer från Renault hade under testerna ska vara lösta och Red Bull kommer alltid med en ny uppdatering till premiären, det kan mycket väl räcka för att ge Daniel Ricciardo extra fart på hemmaplan.

I år finns förutsättningarna för att det ska bli en fantastisk säsong, där finns farten, utseendet och där finns konkurrenterna. På söndag släcks ljusen för första gången i år – och jag förväntar mig gåshud igen.