Nobbar sociala medier – missar miljoner

Publicerad 2017-10-10

Martin Johnsrud Sundby är inte aktiv på sociala medier. Arkivbild.

Martin Johnsrud Sundby väljer bort sociala medier, men inte utan ett pris.

Bland annat tappar Sundby en möjlighet till sponsorer.

– Jag kan ha tappat några miljoner kronor i sponsorintäkter på grund av det, säger den norska skidstjärnan.

Följ ämnen
Längdskidor

Många idrottare jagar numera inte bara rekord och mästerskapsmedaljer utan också följare och likes på sociala medier. Det anses viktigt att finnas där supportrarna är för att stärka det personliga varumärket.

Den norska skidstjärnan Martin Johnsrud Sundby, 33, vet om allt det där, men nobbar ändå sociala medier som Instagram, Facebook och Snapchat, skriver Verdens Gang.

– När man är en tydlig idrottsprofil krävs det att man gör det på ett ordentligt och genomtänkt sätt. Man måste lägga lite tid på det. Jag lägger redan mycket tid på andra saker, så uppsidan måste vara extremt stor. Nu skulle det ha varit på bekostnad av familjen och då har jag valt att låta det vara, säger Sundby till den norska tidningen.

Utesluter inte möjligheten

Priset som Johnsrud Sundby får betala på grund av detta är missade sponsorintäkter, ett val som Sundby medvetet har gjort.

Åtminstone hittills.

– Det är inte säkert att jag aldrig kommer att hamna där. Jag gör många saker på träning som det vore häftigt att dela med människor.

Jämförelsevis är Sundbys kollega Petter Northug störst i det norska skidlandslaget på Instagram med 383 000 följare. På den svenska sidan har Charlotte Kalla 132 000 och Stina Nilsson 55 000.

Följ ämnen i artikeln