Trög biljettförsäljning till OS: ”Vill inte frysa”

Publicerad 2017-09-13

Charlotte Kalla och Stina Nilsson åker till Pyeongchang för att jaga medaljer.

Men de riskerar att få göra det inför glest besatta läktare.

Det sydkoreanska folket har så här långt bara köpt sju procent av de biljetter som man hoppas sälja till den inhemska marknaden, skriver AP.

En avsatt president och ett grannland som hotar med krig.

Det sydkoreanska folket har mycket annat än OS att tänka på – och det syns i biljettförsäljningen så här långt.

Totalt har OS-organisationen satt målet att sälja knappt 1,1 miljoner biljetter, 750 000 av dem räknar man med att ska köpas av inhemska köpare. Men under den första etappen av försäljning mellan februari och maj sålde man bara 52 000 biljetter till landets befolkning.

De utländska biljettköparna var ute i bättre tid, där har mer än hälften av målsättningen, 350 000 biljetter, redan uppnåtts. Men där befaras nu försäljningstakten sjunka allt eftersom oron kring Nordkorea växer.

Lee Hee Bom

Nu sätter biljettförsäljningen igång på allvar igen. Lee Hee Bom, ansvarig på OS-organisationen, tror på ett rejält uppsving när landet kommer dränkas i tv-reklam och lättare biljettinköp på fysiska platser som tågstationer och flygplatser.

”Inte många som vill frysa i timmar”

– Det här är ett land som sålde 8 miljoner biljetter till Expo 2012, vi kan definitivt hantera en miljon biljetter, säger han till AP.

Men går det trögt totalt sett är det än värre i ”svenska grenar” som längdskidor och alpint. Majoriteten av biljetterna som sålts hittills har varit till skridsko, short-track och konståkning.

– Jag tror inte det finns så många människor som är villiga att stå ute i kylan i flera timmar för att se lopp på snö, säger Heejoon Chung, idrottsforskare vid Dong-A-Universitet i Busan.

För att lösa det problemet kommer många statsanställda och skolbarn få köpa extra billiga biljetter till snösporterna och andra mindre eftertraktade idrotter.

Sedan biljettförsäljningen återupptogs förra veckan har man sålt 17 000 nya plåtar. Enligt organisationen är förhoppningen att ha sålt hälften redan i november och 80–90 procent i slutet av januari.