På väg – mot mardrömmen

Publicerad 2015-04-11

I Shanghai ställs förarna mot kurvan som aldrig tar slut: ”Den är ond”

Första gången Marcus ­Ericsson laddade in i kurva ett blev han ­överraskad.

Han möttes av en ­evighet och F1-världens mest spektakulära kurva.

– Det är den onda ­kurvan, säger banans arkitekt Hermann Tilke.

Följ ämnen
Formel 1
Banlängd: 5,451 km (56 varv). Kurvor: 9 höger, 7 vänster. Kurvor under 100 km/tim: 4 (T2, T3, T6, T14). Kurvor över 250 km/tim: 3 (T1, T5, T7). Avstånd till första kurvan: 260 m. Genomsnittsfart: 204 km/tim. Maxhastighet utan DRS: 310 km/tim.
Antal växlingar per varv: 57.

260 meter efter starten av Kinas GP på Shanghai International Circuit väntar årets mest omtalade kurva. Uppifrån och på banskissen ser den ut ungefär som en snäcka, men för förarna är det en svår utmaning som avgör hela varvet och det känns som om den aldrig tar slut. Den fortsätter nämligen i kurva två, innan den viker mot till kurva tre.

– Den första kurvan är väldigt utmanande, det är en väldligt snabb ingång i den kurvan och den pågår för evigt, den tar aldrig slut, berättar Marcus Ericsson för Sportbladet.

– Det är svårt att få till kurva ett och två, man kan tappa väldigt mycket tid om man fegar i ingången.

Banan speglar Kina

De första två loppen under säsongen har belastat bakdäcken hårt, men i Kina är det framdäcken som utsätts för stora påfrestningar. Den första kurvan sliter också mycket på vänster framdäck, för att sedan lägga allt tryck på höger framdäck när bilen kör in i kurva tre.

– Det känns som om den kurvan aldrig tar slut. Jag har rätt hög fart när jag kör in i den och efter ett tag så tror jag varje gång att den är slut, den måste vara slut, men den bara fortsätter och fortsätter en stund till. Den är väldigt, väldigt speciell.

Banan är, som många moderna banor, ritad av arkitekten Hermann Tilke. Han lägger en stor vikt vid att banan ska spegla arrangörslandet och i Kina ska banan påminna om det kinesiska tecknet Shang som betyder storslagen. Han har även arbetat hårt för att få in så många motpoler som möjligt i banans layout, inspirerad av de kinesiska tecknen ying och yang. Ungefär 80 procent av ett varv på vanan består av kurvor.

– Kurva ett till tre är den onda kurvan, motsatsen till kurvorna 12, 13 och 14, berättade Hermann Tilke när vi träffades för ett par år sedan.

11-13 är goda

– Alla de kurvorna är gjorda efter de kinesiska tecknen och bilen har en hastighet av 300 km/timmen när den går in i kurvan, men föraren måste bromsa ner till 100 km/timmen inne i kurvan. Kurvan går ner för berget vilket gör att den är byggd som en serpentin.

På bortre sidan av banan öppna sig sedan kurva 11-13 inför målrakan.

– De är den goda kurvan, säger Hermann Tilke.