Följ Rickard Rydell världen runt i WTCC

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-23

Bloggar exklusivt om sitt liv på Sportbladet Motor

Rickard Rydell satsar mot VM-titeln - och här kan du följa hans väg.

I hans blogg.

- Det ska bli skoj att testa det, säger han.

Följ ämnen
Motorsport
Rickard Rydell börjar blogga.

WTCC-säsongen har redan startat och Rickard Rydell är en av få svenskar med chans på ett av FIA:s VM-guld, sett till F1, WTCC och WRC. I fjol vann han märkes-VM tillsammans med SEAT och blev femma i mästerskapet. Då fick han ge sig i kampen mot teamkollegorna Yvan Müller och Gabriele Tarquini som var etta och tvåa i mästerskapet.

Men just nu leder Rydell VM-sammandraget och har gett sig själv en kanonstart på säsongen.

– Jag har en bra chans och det är förartiteln som är målet. Jag var för ojämn i fjol, men hoppas på att ha lite mer tur i år, säger han.

– Dessutom var det första gången jag körde en dieselbil och min ingenjör, Jonas Jarlmark var ny och han hade inte jobbat med en framhjulsdriven bil tidigare. Men efter halva säsongen fick vi ordning på samarbetet och nu känns det jättebra att jobba med en annan svensk och dessutom kunna använda restiden till att snacka om bilen.

Regeländringar ska göra fältet jämnare

Nytt för i år är en regeländring som minskar restriktorn från 35 till 34 mm för dieselbilar vilket gör att SEAT inte kommer att ha lika stor fördel av sin dieselmotor som i fjol. Sedan har de individuella straffvikterna tagits bort, istället kommer reglerna att justera vikten mellan bilmärkena, för att fältet ska bli jämnare.

– Det är en väldigt bra ändring, när alla bilarna från samma märke har lika mycket vikt så visas det tydligt vilken förare som är snabbast.

Märksestiteln viktigast för SEAT

I fjol vann ni mycket på att ni hjälpte varandra i kvalen, men till slut så var det stallet som bestämde vilka som skulle göra upp om titeln. Hur är direktiven inför årets säsong?

– Märkestiteln är det viktigaste för SEAT och i början av säsongen kommer det nog att vara rätt öppet, men blir det tajt mellan oss och BMW kan det bli fråga om teamorder redan före mitten av säsongen. Ibland kan det vara så att det är viktigast att få in en bil på plats sju-åtta än att bli tvåa i det första racet efter som man vänder på griden till nästa race, säger han.

– Men det viktigaste är ju att vara den snabbaste föraren i teamet när det blir fråga om stallorder.

Då kan det bli en svensk VM-medalj - och vägen dit berättar han om i sin exklusiva blogg.

Följ ämnen i artikeln