”Formel 1 ökar antalet lopp med tio procent”

Marcus Ericsson positiv till förändringen

Publicerad 2018-07-05

Marcus Ericsson.

21 lopp räcker inte.

I framtiden ska F1 köra ännu fler.

– F1 ska öka antalet lopp med tio procent, säger Force Indias sportdirektör Otmar Szafnauer.

Inför Storbritanniens GP i Formel 1 debatteras framtiden för det klassiska loppet på Silverstone.

Enligt Red Bulls stallchef Christian Horner bör man fundera över att både köra på racerbanan och ett stadslopp inne i London.

– Jag tror att Liberty Media (ägarna) önskar sig ett stadslopp i London. Det ultimata vore naturligtvis om vi kunde ha ett lopp på Silverstone och ett stadslopp inne i London, säger han till motorsport-total.

Förra året genomfördes ett uppskattat PR-event inne i London inför Storbritanniens GP. Alla förare, utom Lewis Hamilton, körde på huvudstadens gator.

– Det vore kul om stora event kunde turas om, om de nu inte har en permanent plats i tävlingskalendern. Ett lopp i London vore fantastiskt, säger Horner.

– I samband med diskussionerna kring ett stadslopp i Miami syntes det tydligt att ägarna letar efter nya möjligheter. Varför inte ett lopp i London ett år och ett i Paris nästa?

”Tycker att det är kul”

Inför helgens deltävling i Storbritannien förklarade Force Indias sportdirektör Otmar Szafnauer att antalet F1-lopp ska öka i framtiden.

2014 var det 19 deltävlingar, i år är det 21 och inom ett par år ska det bli 23.

– F1 ska öka antalet lopp med tio procent, säger han när man möter media.

Det pratas om att hitta fler arrangörer utanför Europa, tidigare har Liberty Media föreslagit ett stadslopp i Miami, USA och ytterligare ett lopp i Kina.

– Jag tycker att det är kul med fler race, ju fler lopp ju bättre är det för oss förare, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

– För mekaniker och ingenjörer är det däremot inte bra. De jobbar enormt hårt redan nu och frågan är om det går att öka belastningen. Om teamen måste skapa två team med mekaniker och ingenjörer som delar tävlingshelgerna kommer kostnaderna att skena och då går det knappast att hålla ett budgettak.

F1-bloggen med de senaste nyheterna inför Storbritanniens GP