Shortsen är värda – 19 miljoner kronor

Publicerad 2015-05-01

Filippinska företag betalar enormt för reklam på Pacquiaos kortbyxor

Obs! Shortsen på bilden är inte de riktiga.

Pojken med guldbyxorna får en ny innebörd.

Men så är det också en boxningsmatch som spränger alla gränser.

Manny Pacquiaos shorts i titelmatchen mot Floyd Mayweather motsvarar ett värde av 19 miljoner kronor.

De ekonomiska siffrorna kring titelmatchen i weltervikt där tre mästarbälten står på spel tidigt söndag morgon i Las Vegas är astronomiska.

Mayweather sägs tjäna över en miljard kronor totalt på fajten, stackars Pacquiao får nöja sig med garanterade 650 miljoner kronor.

Längs vägen sticker en del inkomst- och utgiftskällor ut mer än andra.

Håller brallorna?

Manny Pacquiao kommer bära det som troligen kan betraktas som världens genom tiderna dyraste shorts.

Från Pacquiaos hemland Filippinerna rapporterar Manila Bulletin att det sålts reklam på kortbrallisarna för 19 miljoner kronor.

– Reklampriset för den här fajten är ett helt annat än i tidigare fajter. Så här långt har vi sex företag som vill ha sina logotyper på Mannys shorts, säger Eric Pineda, affärsansvarig för Pacquiao, till Manila Bulletin.

Pineda vill dock inte avslöja vilka filippinska företag det handlar om för att i stället få maximal exponering enbart i samband med matchen.

Tandskydd för kvarts miljon

Byxorna är dock inte den enda utrustningsdetaljen med i ögonfallande värde tidigt söndag morgon.

Floyd Mayweather lär boxas med ett genomskinligt tandskydd värt 257 000 kronor.

Tandskyddet ska vara stoppat med äkta 100-dollarsedlar.

Men som flera påpekat, har inte Mayweather missat möjligheten att sälja ut tandskyddet som ännu en reklamplats?

NBC och ESPN rapporterar att bara Super Bowl (amerikanska fotbollsfinalen) kan komma upp i liknande inkomster på sponsorsidan bland enskilda idrottsevent.

Vad kostar bärsen?

– Det är som ett boxningens Super Bowl, ett gigantiskt idrottsevenemang. Det är bra för oss. Det handlar om trovärdighet. Vi kan inte ha lyxen att stå utanför den här matchen. Det här är väldigt viktigt för oss, för kännedomen om vårt märke, säger Gustavo Guerra, varumärkesdirektör hos öljätten Tecate som betalat 47 miljoner kronor för att vara titelfajtens officiella öl.