100 miljoner euro ska satsas på damidrott – perfekta affischnamnet: Marta

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-22

LdB Malmö ska bli flaggskeppet för damfotbollens nya miljardprojekt.

Och finansiärerna ser Marta som det perfekta affischnamnet.

– Vi förhandlar med henne, säger en källa i klubben till Sportbladet.

Marta.

Satsningen är den enskilt största på damidrott genom tiderna. 100 miljoner euro, nästan en miljard kronor, ska plöjas ner i ett forskningscenter på Hästhagens IP i centrala Malmö. Fokus kommer att ligga på damidrott i allmänhet och damfotboll i synnerhet. De enorma pengarna kommer helt från privata finansiärer där Kent Widding Persson är den största. Enligt uppgifter till Sportbladet har samarbeten redan inletts med tunga organisationer som Fifa och Uefa.

Bästa affischnamnet

Kent Widding Persson är väldigt fåordig.

– Vi kommer att ha en presskonferens i morgon (läs: i dag) och då får ni veta mer.

Du står också bakom LdB Malmö som finansiär. Är det tack vare det här projektet?

– Ja, vi har ju jobbat med det här i 1,5 år. Hade det inte varit för det hade jag inte gått in med pengar i klubben. Föreningen ligger alltså inte bakom projektet, men den ska vara vårt flaggskepp.

Sportbladet har tidigare skrivit om att LdB Malmö gjort ett seriöst försök att knyta till sig Marta från Umeå. I och med att miljardprojektet presenteras blir motiven väldigt tydliga.

– Ja, världens bästa spelare i LdB Malmö hade varit det perfekta tänkbara affischnamnet, berättar en källa i klubben.

Förhandlar ni fortfarande med Marta?

– Visst gör vi det.