Schumacher "i topp" – enligt portreklam

Publicerad 2014-03-06

Michael Schumacher ligger i koma och ingen vet om han någonsin kommer vakna.

Samtidigt publicerar tidningen Villaliv en annons med bild på Formel 1-stjärnan med texten:

"Hörmanns portar och dörrar – i topp precis som jag".

Följ ämnen
Formel 1
Reklamen i tidningen Villaliv.

Magasinet Villaliv, med en upplaga på 2,1 miljoner, har nyligen landat i flera brevlådor runt om i landet. I tidningen finns en annons från det tyska portföretaget Hörmann som visar en bild på Michael Schumacher och texten: "Hörmanns portar och dörrar – i topp precis som jag". Olyckligt, kan tyckas, då Formel 1-stjärnan sedan två månader ligger i koma efter en allvarlig skidolycka.

"Väldigt beklagligt"

– Vi är självklart väldigt olyckliga över det som har hänt. Vi tycker hela historien är väldigt beklaglig, framför allt för familjen Schumacher. Men samtidigt har vi lång pressläggning och vi har inte kunnat påverka detta, säger Villalivs vd och ansvarige utgivare Fredrik Lindblahd.

Pressläggningen var efter att Schumacher föll i koma.

– Ja, det var den. Men det var ingen som riktigt visste vad som hände.

Fredrik Lindblahd säger att Villaliv är väldigt noggranna med vilka annonser tidningen tar in, men vill inte berätta hur de tänkte när de publicerade Schumacher-annonsen.

– Det kan jag inte kommentera just nu. I efterhand kan man självklart säga att det här var oerhört onödigt.

Återkallar annonsen

Företaget Hörmanns svenske vd Per Wetterdahl säger att annonsen ingår i en stor kampanj. Bakgrunden till att annonsen skickades var att det nya materialet för 2014 var försenat.

– Någonting måste jag göra, och då lägger jag in annonsen vi har. Men då upptäckte jag sent, precis innan det skulle tryckas, att Michael Schumachers bild var med i annonsen. Det hade jag inte en tanke på, säger han.

Hörmann återkallar nu alla annonser och broschyrer med Schumacher på bild.

Följ ämnen i artikeln