Motorer på löparbanan

Publicerad 2011-07-15

DTM-tävling på OS-arenan i München

Motorsporten flyttar in.

I en OS-arena, inför 60 000 åskådare.

– Jag kör för att vinna, säger föraren Mattias Ekström.

Tvära kurvor Mattias Ekström kommer ställas inför en tuff, kort bana på Münchens OS-arena.

Den tyska standardvagnsserien DTM har flyttat bort från racingbanorna och in på en arena. På Münchens OS-arena i från 1972 har gräset bytts ut mot asfalt och under två dagar ska Ekström och hans konkurrenter tävla om segern inför ungefär 60 000 åskådare.

– Det ska bli roligt, men jag tar det som vilken tävling som helst, säger svensken som vunnit DTM två gånger, men har haft en tung start på säsongen.

– Jag har alltid som målsättning att vinna när jag står på startlinjen.

Möts i dueller

Tävlingsformen är annorlunda jämfört med hur en vanlig tävlingshelg ser ut.

Förarna möts i dueller, två och två, på parallella banor och först i mål vinner. Under lördagen möts alla Audis förare i en tävling där vinnaren går vidare. Samma sak sker på Mercedes halva och när den första dagen är över har förarna rankats – och den bäste föraren hos respektive tillverkare har korats.

– Jag tycker att det är en väldigt kul idé, det blir kul att tävla bara mot mina stallkollegor, det gör man aldrig annars. Inom motorsporten är det alltid moraliskt viktigt att vara bäst i teamet, men den här tävlingsformen har vi aldrig haft tidigare, säger Mattias Ekström.

Audi mot Mercedes

Under söndagen startar tävlingen med 16-delsfinaler och då möts Audi och Mercedes för första gången. Segraren går vidare och helgen avslutas med en final.

– Man behöver perfekta inställningar för att lyckas båda dagarna, den som kör mest under lördagen får mest rutin och störst chanser att lyckas den andra dagen, säger svensken.

Du har varit framgångsrik i Race of Champions som också körs på en stadion. Har du nytta av det här?

– Nej, inte alls. Det är två helt skilda saker, där handlar det om att lära känna bilarna snabbt och byta bil. Här kör du din egen bil, har ditt depåstopp och dina mekaniker, säger svensken.

– Men detta är verkligen ett oprövat kort, bilarna är inte byggda för att köra på den hastigheten i de här trånga svängarna. Det blir kul att se hur det fungerar.

Följ ämnen i artikeln