Den osynliga föraren

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-06

Bernd Mayländer har allas ögon på sig – men få vet vem han är

Bernt Mayländer har kört säkerhetsbilen i Formel 1 sedan år 2000.

Alla ögon är riktade mot honom.

Ändå är det få som vet vem han är – Bernd Mayländer.

Den mest osynligaföraren inom formel 1.

Bernd Mayländer.

Sedan år 2000 kör tysken Bernd Mayländer, 37, säkerhetsbilen inom formel 1. Han avbröt sin egen karriär när han fick erbjudandet.

– Visst saknar jag tävlingsmomentet, jag är en tävlingsförare, men jag gillar det. Det är ett viktigt jobb som gör mig lycklig, säger han till Motorosporttotal.

Till skillnad från de välkända F1-stjärnorna lever Bernd Mayländer i skymundan, även om han bara missat ett enda lopp de senaste åtta åren och det var på grund av skada.

”Ser långtråkigt ut”

Hans jobb startar på torsdagen, precis som förarnas och det pågår till söndag.

– Det kanske ser långtråkigt ut att köra säkerhetsbilen, på tv ser det ut som om det går så långsamt, jag vet, berättar han.

Hans Mercedes går från 0–100 km/h på 4,5 sekunder och på Silverstones långa rakor har säkerhetsbilen en hastighet på upp emot 250 km/h. En F1-bil däremot är mellan 35 och 55 sekunder snabbare per varv och skulle kunna köra om säkerhetsbilen vart tredje varv.

– Skillnaden mellan en F1-bil och säkerhetsbilen är ungefär lika stor som skillnaden mellan en jumbojet och en rymdraket.

– Jag måste köra på 99 procent av min egen kapacitet. Jag kan aldrig gå över min inre gräns, den sista lilla procenten gör att jag är säker på det jag gör.

Han måste anpassa sin fart perfekt för F1-bilarna eftersom deras motorer lätt kan bli överhettade och däcktrycket inte ska sjunka för mycket, det senare har nämnts som en möjlig orsak till Ayrton Sennas hemska olycka på Imola 1994. Även teamen kan påverka vilken hastighet han ska köra i.

”Enormt försiktig”

Loppet ser han i sin bil och han har ständig kontakt med tävlingsledningen.

Under Japans GP 2007 öste regnet ner och Bernd Mayländer ledde fältet under 20 varv. Under tiden på banan måste han inte bara ha koll på hastigheten utan även på vad tävlingsdirektören bestämmer och på vad hans co-förare Peter Tibbetts, som har ansvaret över hur förutsättningarna är på banan, rapporterar.

– Jag måste också vara enormt försiktig så att jag inte gör några fel. Det sitter enormt många framför tv:n och om jag kör av undrar alla vad som händer, säger Bernd Mayländer.

– Det gör att jag också har pressen på mig.

Följ ämnen i artikeln