Från soptippen – till formel 1-banor

Publicerad 2016-06-19

EXKLUSIV INTERVJU: Möt arkitekten bakom världens mest kända F1-banor

Han arbetade med att konstruera soptippar – men av en slump upptäcktes hans talang för racerbanor och nu ritar han alla nya F1-banor.

Möt Hermann Tilke, mannen bakom världens snabbaste stadsbana.

– Även om det är världens bästa förare förväntar jag mig att flera av dem kör in i muren, säger han i en exklusiv intervju med Sportbladet.

61-årige Hermann Tilke har kört racerbil sedan han var 18 år och efter sina studier började han arbeta som byggnadsingenjör. Han bad om semester för att få köra en tävling, men chefen vägrade ge honom ledigt och Tilke sa upp sig.

Racingen var viktigare än jobbet och i stället började han försörja sig på att konstruera soptippar. 1983 fick han möjligheten att bygga en väg för räddningsfordon på den välkända racerbanan Nürburgring som ligger i närheten av hans hemstad Aachen och efter det fortsatte han att arbeta med mindre projekt kring racerbanor vid sidan av soptippar.

Ju längre tiden led desto fler uppdrag handlade om racerbanor och i dag har han ensamrätt på att designa F1-banor.

Han är mannen bakom F1-arenorna i bland annat Malaysia, Kina, Mexiko, USA, Österrike och nu även i Azerbajdzjan.

Han har byggt mer än 55 racerbanor, men när formel 1 i dag premiärkör på kullerstensgatorna i den historiska delen av landets huvudstad Baku, är det en bana som Hermann Tilke aldrig tidigare varit i närheten av att bygga.

Kommer upp i 340 km/h

– Banan i Baku är mycket speciell. När det gäller F1 är det världens snabbaste stadsbana och vi förväntar oss en maxfart på 350 km i timmen. Förarna har en raksträcka som är nästan två kilometer lång och där kommer de upp i över 340 km i timmen. Den börjar efter kurva 16 och fortsätter mot start/mål och avslutas sedan med en kurva som är nästan 90 grader. Där, mitt framför huvudläktaren och i den allra första kurvan, kommer det att bli ett antal spektakulära omkörningar, berättar Hermann Tilke.

– Det finns flera speciella sektioner på den här banan. Lika speciell som den första kurvan är också sektionen från kurva sju till kurva tolv, den går igenom den historiska gamla staden i Baku. Där smalnar banan av, den är bara sju och en halv meter bred och samtidigt är det en stigning på tolv procent när banan slingrar sig igenom den gamla staden. Det är inte alls enkelt för förarna och även om det är världens bästa förare så förväntar jag mig att flera av dem kör in i muren i den sektionen.

När Hermann Tilke bygger en ny bana startar han aldrig från ett vitt papper utan miljön kring banan begränsar vilka möjligheter som finns. Ofta tar hans arkitekter fram flera alternativ, man bygger modeller och försöker känna efter hur det känns att köra banan och hur det känns att sitta på läktaren och se andra köra den.

– När det gäller Baku började vi rita banan i juni 2014 och vi tog fram tre alternativ. Till slut valde vi det som var mest spektakulärt, säger Tilke som fortfarande tävlar på amatörnivå och har kört mer än 100 lopp på klassiska Nürburgring Nordschleife.

Tv-tittarna är viktiga

Han vill gärna att den första kurvan inte ska sprida ut bilarna som på ett pärlband utan att den ska hålla ihop fältet så mycket som möjligt.

Sedan vill Tilke att det ska finnas en anledning till att kurvorna placeras där de gör, att de går längs ett berg, ett skogsparti, en sjö eller läktare. Målet är att banan ska smälta in i den miljö som redan finns, följa naturen och att den ska göra loppet så spännande som möjligt för publiken, både för de som är på plats och de som följer tävlingen på tv. Han vill också att det ska finnas flera omkörningsmöjligheter och flera ställen där banan nästan provocerar förarna till att göra misstag. Dessutom är det viktigt att tv-tittarna direkt ska se vilket land som VM-cirkusen befinner sig i den här gången.

– Det är alltid speciellt att bygga någonting mitt i en innerstad och i Baku fanns det en speciell utmaning för oss. Runt om den gamla staden finns det två passager med kullersten och båda är mer än 300 meter långa. Det går inte att köra på kullersten, men den ska naturligtvis finnas kvar efter loppet och den får inte komma till skada. Något sådant problem har vi aldrig ställts inför tidigare och vi hade ett par olika alternativ, men valde att lägga asfalt över kullerstenen och ta bort den igen efter loppet, säger Hermann Tilke.

”Finns gränser”

– Varje stadsbana är speciell eftersom ingen stad är den andra lik. Vi måste anpassa oss till de förhållanden som finns i just den staden vi bygger. Det är staden som sätter våra gränser.

Vilken kontakt har du med förarna när du bygger en ny bana?

– Det är väldigt viktigt att vi pratar med förarna hela tiden och får höra deras åsikter så att vi kan göra banan så attraktiv som möjligt, dessutom är det flera före detta förare som arbetar som ingenjörer på vårt kontor, en av dem är min son Carsten. Vi försöker alltid att diskutera för att få den bästa lösningen, för både publik och förare.

Har ni ändrat någon banan efter det att förarna varit kritiska?

– Ja, flera gånger. Vi får både positiv och negativ feedback, före loppen och även efter loppen. Ofta är det dock så att de ramar som vi har gör att det inte går att ändra på vissa saker. Det handlar om tomten, om budgeten, om hur naturen och området där banan ligger ser ut. Dessutom måste FIA göra ett säkerhetstest av banan, säkerheten går först, både när det gäller förare och publik.

Svarar på kritiken

Många fans gnäller över att de nya banorna är långtråkiga, att avåkningszonerna är så stora att förarna inte blir straffade när de gör misstag. Vad tycker du om den kritiken?

– Vi arbetar väldigt tätt tillsammans med FIA för att hålla den höga säkerhetsstandard som de sätter upp. FIA har testat alla stora avåkningszoner och även i Baku fick vi förändra banan i efterhand för att kunna göra det så säkert som möjligt för både förare och fans. Säkerheten går alltid först.

Om du fick bygga din drömbana utan begränsningar, hur skulle den se ut?

– Den perfekta racerbanan är minst 25 km lång och binder samman allt det bästa. Den går igenom en stad, upp i bergen och ner igen. Sedan skulle det naturligtvis finnas flera raksträckor där det går att köra riktigt, riktigt fort.

Baku City Circuit, Azerbajdzjan

Längd: 6,006 km

Varv: 51

Kurvor: 8 höger/12 vänster

Kurvor under 100 km/tim: 5

Kurvor över 250 km/tim: 6

Avstånd till första kurvan: 220 m

Följ ämnen
Formel 1

Några av de banor Tilke byggt eller renoverat

Circuit of the Americas, USA

Circuit de Catalunya, Spanien

Red Bull Ring, Österrike

Sepang International Circuit, Malaysia

MOSCOW RACEWAY, Ryssland

Shanghai International Circuit, Kina

Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexiko

Fuji International Speedway, Japan

Bahrain International Circuit, Bahrain

Korean International Circuit, Sydkorea

Hockenheimring, Tyskland

Buddh International Circuit, Indien

ISTANBUL PaRK, Turkiet

Nürburgring, Tyskland

Yas Marina Circuit, Abu Dhabi

Sochi Autodrom, Ryssland

Baku City Circuit, Azerbajdzjan

Mercedes - Benz Arena, Tyskland

Följ ämnen i artikeln