”Vi kommer jobba mycket med webben”

Uppdaterad 2018-12-28 | Publicerad 2014-01-09

Per Yng, SVT:s sportchef, säger att kanalen ska satsa på att närvara på webben och framför allt i sociala medier under OS.

SVT har inte rättigheter att sända vinter-OS om en månad.

Därför satsar man på Twitter och Facebook.

– Vi kommer att jobba mycket med webben och sociala medier, säger sportchefen Per Yng.

Vinter-OS börjar om en månad, men för första gången på 54 år sänder inte SVT tävlingarna. De kommer att skicka två reporterteam till Sotji, bland annat i hopp om att få intervjuer med de aktiva, men eftersom reportrarna saknar ackreditering att filma på arenor eller ens i OS-byn så kommer också det bli svårt.

– Vi kommer inte att ha möjlighet att ge andra intervjuer än på pressträffarna i den internationella zonen, och där får SVT inte filma, sa SOK:s presschef Björn Folin redan i november.

”Vi ska satsa hårt”

I går hade SVT Sport möte hela dagen för att bestämma vad de ska göra i stället. OS-magasinet ”Alla snackar Sotji” är en lösning. En annan är att satsa stort på internet.

På sin hemsida ska de skriva om sportnyheter. Dessutom vill de skapa engagemang genom att prata med tittare och läsare via sociala medier, där exempelvis krönikören Jonas Karlsson och kommentatorn Jakob Hård använder Twitter.

– Jag kan säga att vi ska satsa hårt på nyhetsbevakningen, där lägger vi stort fokus. Sedan kommer vi att jobba mycket med webben och sociala medier, säger SVT:s sportchef Per Yng.

SVT har inte bestämt exakt hur tittarna ska involveras i deras OS-satsning, inte mer än att deras åsikter ska vara viktiga.

”Ska analysera”

– Våra profiler från så väl ”Vinterstudion” som ”Hockeykväll” analyserar och kommenterar vad som händer i Sotji. De hoppas få prata om OS med alla de som redan följer oss – och med nya OS- och sportintresserade, säger projektledaren Marcus Törngren.