Kör rally innan han tar över modehuset

Publicerad 2014-02-05

Lorenzo Bertelli.

Hagfors. En dag ska han ta över det italienska modehuset Prada.

Men just nu ligger Lorenzo Bertellis fokus på Rally Sweden.

– Det finns absolut inga likheter mellan rally och mode, säger arvtagaren.

Karossen är lackad i en matt, militärgrön färg. Lorenzo Bertellis bil är en av få WRC2-bilar som verkligen drar till sig blickar.

– Vi ville göra något annorlunda och ha en bil som folk känner igen, säger italienaren.

Faktum är att Rally Sweden-deltagaren Lorenzo Bertelli har stenkoll på just stil och design. Han är son till modedrottningen och chefsdesignern Miuccia Prada som tillsammans med maken och vd:n Patrizio Bertelli driver det italienska lyxmärket Prada som är en stor maktfaktor i modebranschen.

Målet: Topp tre

– Att satsa på rally är enbart mitt val och mina föräldrar är inte involverade i det. Men visst, en dag är det tänkt att jag ska ta över företaget. Men det är i framtiden. Nu vill jag har kul och hålla på med detta, säger Bertelli och nickar mot sin bil som servades inför dagens shake down i Hagfors.

Finns det några likheter mellan mode och rally?

– Nej, det finns absolut inga likheter mellan mode och rally.

Bertellis målsättning denna säsong är att hamna på en topp tre-placering när WRC2-säsongen är över.

– Jag gillar verkligen att köra Rally Sweden. Det brukar vara en av mina favorittävlingar. Men nu är snövallarna mindre så vi får se hur det går. Jag tror i alla fall att vädret kommet att påverka tävlingen på något sätt.

Namnet: Fuckmatié

För två år sedan inledde Bertelli en seriös satsning på WRC2-klassen i rally-VM. Hans team har namnet Fuckmatié – men han är snabb med att betona att det absolut inte har med det engelska uttrycket att göra.

– Du är inte den första som frågar vad det betyder. Det betyder egentligen ingenting. Det var en gammal klasskompis och jag som kom på det uttrycket när vi gick i skolan. Men man kan säga att Fuckmatié betyder att något ska ge en tur, säger Prada-arvtagaren.

Följ ämnen i artikeln