”Blöder ymnigt – och tänker kapa”

Uppdaterad 2023-12-18 | Publicerad 2023-06-08

Aktien har störtdykt och Viaplay räknar med en förlust på 1,5 miljarder kronor i år.

Nu kan de behöva sälja av flera rättigheter.

– Man anser att bolaget blöder ymnigt och så vill man inte lägga på förband utan man vill kapa, säger Jan Scherman.

Läs också: Viaplay chockhöjer priset på sport

Streamingtjänsten Viaplay är i ekonomisk knipa.

Häromdagen gick man ut och

vinstvarnandeEn vinstvarning är ett meddelande som börsnoterade bolag är skyldiga att gå ut med till marknaden om det visar sig att deras resultat för en viss period kraftigt avviker från marknadens förväntningar eller det som bolaget meddelat tidigare. och meddelade att bolagets vd och koncernchef Anders Jensen avgår med omedelbar verkan och lämnar över posten till den förre MTG-vd:n Jørgen Madsen Lindemann.

Sedan dess har aktien störtdykt och man räknar med en förlust på 1,5 miljarder kronor i år.

Vad innebär det här för kunderna?

Kommer Viaplay att behöva sälja av rättigheter såsom längdskidor, handboll, F1 eller rentav Premier League?

Nu ger Jan Scherman, sakkunnig i ämnet med sin bakgrund som vd på TV4-Gruppen och även affärsområdeschef för Aftonbladet TV, sin syn på saken.

Jan Scherman.

Han understryker först och främst att det är ”alldeles för tidigt för att säga något med bestämdhet” och att ”allting blir spekulationer”, men konstaterar ändå att:

– Ett bolag som byter vd över natten byter ju också strategi. Det kan man utgå ifrån. Man byter ju inte vd för att fortsätta på den inslagna vägen, utan för att göra ett hugg mot bolagets kostnader. Man anser att bolaget blöder ymnigt och så vill man inte lägga på förband utan man vill kapa.

Kan tvingas sälja rättigheter

Viaplay sitter på några av de allra mest åtråvärda tv-rättigheterna som finns inom sportens värld – däribland Premier League. En rättighet som man enligt uppgift betalade cirka 25 miljarder kronor för över sex säsonger.

De har även rättigheter som, i jämförelse med Premier League, är betydligt mindre – däribland vintersport och handboll.

Branschtidningen Kampanjes redaktör Knut Kristian Hauger har flaggat för att Viaplays nye vd Jørgen Madsen Lindemann kan tvingas sälja ut delar av rättigheterna. Och i Norge spekuleras det i att vintersporten kan offras.

Peter Jihde och Johanna Ojala tillsammans med experterna Teodor Peterson och Johan Olsson under en sändning av världscupen i längdskidor.

Jan Scherman är inte så säkert på det.

I en kris av så här stor dignitet kan de allra största sakerna behöva offras – det vill säga Premier League. Men inte ens det är en enkel sak att genomföra.

– Nej, för oftast när det gäller så stora rättigheter finns det regler kring sublicensiering.

Det vill säga att exempelvis en aktör som Premier League kan sätta stopp för en vidareförsäljning av den rättigheten? 

– Ja, jag skulle gissa att det avtalet innehåller en sådan möjlighet. Jag har själv aldrig sett eller varit med om något annat när det gäller så stora rättigheter.

Och att sälja av vintersporten och handbollen vore en piss i Nilen jämfört med Premier League?

– Det beror ju på hur panikslagen styrelsen är och hur hårda krav man har ställt på den nye vd:n Jørgen Madsen Lindemann. Man kan göra på så många olika sätt. Man kan ta jättebitar och göra sig av med dem, man kan sälja sin plattform, man har en expansion till andra länder man kan avyttra och man har såklart rättigheter man kan avyttra. Eller så går man ”all over the place” och kapar i allt, säger Jan Scherman.

Martin Åslund, Jennifer Kücükaslan och Bojan Djordjic är återkommande i Viaplays Premer League-sändningar.

”Löser inte roten till problemet”

Exakt hur framtiden kommer att se ut för Viaplay är svårt att förutspå.

– Det här är en fråga om kortsiktighet eller långsiktighet. Med all respekt för att det är ett tufft läge med ett kvartalsbokslut som inte infriade förväntningarna, men tänk på dollar- och eurokursen, att det är lågkonjunktur och ett stort reklambortfall. Då kan man alltid fundera på hur stor krisen egentligen är…

– Om man går in och hugger nu och försämrar utbudet, struntar i att etablera sig i Schweiz och Österrike som planerat, kanske drar sig bort från alla andra länder, så kommer man ju ändå inte åt den kanske jobbigaste frågan av alla – nämligen den minskade abonnenttillväxten och ”churn” (kundbortfall, reds.anm). Man löser liksom inte roten till problemet, utan man läker någonting kortsiktigt och sedan sitter man kvar med precis samma utmaning som tidigare, säger Jan Scherman.

Han avslutar med att säga:

– Vi får se hur allt det här artar sig, det enda man kan slå fast här och nu är att tv-tittarna är torsk. Igen.

Viaplay: ”Oförändrat”

I en kommentar till Sportbladet skriver Viaplay:

”Medan utsikterna på de marknader där Viaplay Group är verksamma har förändrats, är den övergripande strategiska inriktningen för bolaget oförändrad. Jørgen Madsen Lindemann tillträdde som ny VD den 5 juni och nästa steg är att tillsammans med styrelsen och ledningsgruppen lägga en plan för att ta Viaplay Group till nästa steg.

Viaplay Group har ett av marknadens starkaste utbud, inklusive våra prisbelönta originalserier och våra premiumsporträttigheter, och vi kommer att fortsätta att fokusera på att ge våra kunder streamingupplevelser i världsklass.”

Följ ämnen i artikeln