Studion som ska skapa tittarsuccé

Publicerad 2014-02-02

”Är ett nytt och fräscht anslag”

Ola Wenström och Carolina Klüft i Viasats OS-studio.

En virtuell ”superstudio” ska lyfta Viasats OS-sändingar.

Nu får tittarna bekanta sig med den för första gången.

– Det är en helt unik satsning rakt igenom, säger Ola Wenström.

Viasat är den första svenska kommersiella tv-kanalen att sända ett OS.

Och kanalen satsar stenhårt.

Carolina Klüft, Anja Pärson, Anette Norberg och Per Elofsson är bara några av namnen som kommer att verka som experter under mästerskapet.

Använder ny teknik

Som ett led i storsatsningen har man även byggt en helt ny typ av studio. Med hjälp av en ny teknik, en virtuell grafik från företaget Viz RT, ska studion kunna skapa en virtuell miljö som upplevs som verklig för tittarna.

– Det här är ett nytt och fräscht anslag och förhoppningsvis kommer tittarnas upplevelse att förhöjas, säger Ola Wenström.

På måndagskvällen ska han inviga nybygget i programmet ”Studio Sotji”, som framöver kommer att sändas klockan 20-21 på TV3 måndag till onsdag. Och han berättar att det krävts en hel del träning för att lära sig hantera alla verktyg i den nya studion.

– Ja, det är så mycket nytt men nu tror jag att allt sitter. De som har jobbat med studion har gjort ett fantastiskt jobb, säger Wenström.

Hur upplever du er OS-satsning i stort?

– Det är en helt unik satsning rakt igenom. För första gången sänds det i en kommersiell kanal och just att det finns möjlighet att följa hela OS tycker jag är häftigt. Vi gör, som jag känner det, rakt igenom en superseriös satsning. Och allt är för att det ska bli så bra som möjligt för tittarna. Det är ju faktiskt dem vi jobbar för.

Följ ämnen i artikeln