”Starnan” fruktar ”Runa” – och sina sömnproblem

Publicerad 2013-05-24

Starcraft-proffset talar ut inför SM på lördag

”Starnan” blev en e-sportstjärna förra året.

Nu tänker Daniel Ohlsson vinna SM-kvalet i Norrköping på lördag.

Bara han får sova tillräckligt.

Allt det Daniel Ohlsson någonsin drömt om utspelades framför ögonen på honom. Det var en sådan där kväll som påminde honom hur underbar e-sporten kan vara. Men drömmen handlade inte om honom. Han var inte, sitt smeknamn till trots, stjärnan – utan åskådaren.

Från sin position på ena läktaren i Annexet såg han hur hela publiken på parketten framför scenen reste sig ur sina stolar. Han hörde hur de skrek i en plötslig febrig nationell yra. Ohlssons landsman, Johan ”Naniwa” Lucchesi, hade precis slagit Lee ”Jaedong” Jae Dong i en semifinal i Dreamhack Open Stockholm, det stora internationella mästerskapet som avgjordes i april.

För ett ögonblick var det nästan oväsentligt att tala om e-sport. Det råkade bara vara en klassisk saga förlagd till den värld som konstruerats av en generation som vuxit upp med internet. I Lucchesi hade den en protagonist som, med oddsen emot sig, var på väg att passera alla hinder. I nagelbitarmatcherna hade den vändpunkter som höll publiken på helspänn. Den hade ett sammanhang – ”Naniwas” intensiva längtan efter att få vinna på hemmaplan – som gav berättelsen extra laddning. I botten fanns det djupt mänskliga behovet av att få uppskattning för något man offrat sitt liv åt.

”Starcraft II har allt”

Det var den uppskattningen Daniel ”Starnan” Ohlsson såg hur ”Naniwa” mottog när han gick ut i publikhavet efter segern mot ”Jaedong”. Det var den Ohlsson själv fick bekanta sig med efter sin egen insats i Bukarest förra året.

”Starcraft II: Wings of liberty” hade sin efterlängtade premiär sommaren 2010. Det var en händelse miljontals fans sett fram emot i flera år. Det skulle komma att bli spelet som gjorde e-sporten till en internationell angelägenhet på en helt annan nivå än tidigare.

För Daniel Ohlsson passerade lanseringen obemärkt förbi. Det var först på Emmabodafestivalen samma år som en av hans vänner försökte övertyga honom.

– Jag hade inte ens funderat på att köpa spelet. Men min kompis sa att det var väldigt kul. Jag utmanade honom och sa att jag skulle bli bättre än honom på några veckor, trots att han hade spelat det under hela betafasen. Jag köpte spelet dagen efter jag kom hem från festivalen och fastnade direkt. Det hade precis allt jag velat ha. Jag hade spelat en hel del ”Warcraft III”, men ”Starcraft II” var mycket roligare. Jag blev bättre än honom och tyckte det var för kul för att sluta spela det.

”Föräldrarna har alltid stöttat mig”

Sedan dess har den 21-årige protoss-spelaren från Malmö ägnat sitt liv åt ”Starcraft”. Ett val som inte alltid känts självklart för hans omgivning.

– Mina föräldrar har alltid stöttat mig, men i början var det svårare. Då kunde jag mest bara försöka förklara.

Allt förändrades efter Dreamhack Bukarest i oktober ifjol. ”Starnan” slog sig fram genom två gruppspel, besegrade sin lagkamrat och landsman Rickard ”SortOf” Bergman i åttondelsfinalen och passerade österrikaren Philipp ”Monchi” Simon i kvartsfinalen. Han stupade sedan mot Artur ”Nerchio” Bloch, som skulle komma att vinna hela turneringen, men den delade tredjeplatsen innebar att Ohlsson fått sitt stora internationella genombrott. Föräldrarna kunde följa dramatiken framför direktsändningen i SVT. Daniel kom hem med en prischeck på 20 000 kronor.

– Då förstod de att detta var något jag var bra på. De var väldigt glada för min skull när jag kom hem. Nu har de en mycket positivare syn på det.

Hur ser du på Bukarest så här i efterhand? Vad var det som gjorde att du lyckades så bra där? Och hur ska du göra för att upprepa det?

– Min motivation var väldigt hög månaden innan tävlingen. Jag spelade tio till tolv timmar om dagen och var väldigt förberedd. Jag brukar sova dåligt dagen före första tävlingsdagen, så när jag tog mig till andra dagen i Bukarest spelade jag mycket bättre.

Vill inte flytta till Korea

– För att upprepa det? Jag försöker hålla min motivation så hög som möjligt. Men även bli bättre på att sova innan tävlingar. Jag har sovit dåligt dagen före första tävlingsdagen under nästan alla turneringar jag deltagit i. Tyvärr är det då man spelar flest matcher och spelar man dåligt då är det stor risk att man åker ut.

Varför sover du dåligt?

– Jag vet inte riktigt, tror det är stress och press att prestera. Det är dessutom jobbigt att man antingen rest en dag och sover borta, eller att man ska resa på morgonen efter man sovit. Därför spelar jag alltid bättre hemifrån. Däremot har nervositeten försvunnit. Det var ännu värre förr när man utöver allt det andra dessutom var nervös. Jag tror dock att jag börjat lära mig hur jag ska lugna ner mig för att somna. Jag kände redan på Dreamhack Stockholm (i april i år) att jag fick några timmars extra sömn. Även om det inte var tillräckligt.

Du spelar bättre hemifrån. Var är det?

– Hemma hos föräldrarna. Men jag känner att det börjar bli dags att flytta ut, även om det är svårt att hitta ett boende. Hade nog helst velat bo i ett laghus för att få optimal träning.

Ont om laghus i Sverige bara.

– Ja, tyvärr. Förhoppningsvis är det något som ändras när e-sporten blir större.

Har du funderat på att testa livet i Korea?

 – Förr ville jag jättegärna åka till Korea, men med tanke på hur det ser ut i nuläget och det faktum att WCS (World Championship Series) gjort så man inte kan vara med och tävla både i Europa och Korea är det knappt värt att åka dit.

”Goda chanser i SM”

De prestationskrav du känner, kommer de från din klubb, Western Wolves?

– Jag vet att laget stöttar mig i vilket fall som helst. Men det blir ändå mer press om man inte presterat på ett tag, i mitt fall är det nog dock så att jag är mest pressad av mig själv och mina egna mål och drömmar.

Vilka är de drömmarna?

– Mina drömmar är att bli den bästa spelaren som finns. Att utmana och vinna över koreanerna. I princip den positionen ”Naniwa” var i under Dreamhack Stockholm. Förhoppningsvis når jag det. Förhoppningsvis varar det länge. När jag slutar tävla vill jag förmodligen bli kommentator, men mer av en analytiker, som (Dan) ”Artosis” (Stemkoski). Utöver det har jag alltid velat lära andra spela, så kanske ett eget lag som jag coachar om det hade gått.

Vad tror du om dina chanser i SM-kvalet på lördag?

– Jag tror att jag har en ganska god chans. Det finns några bra spelare med men är jag i bra form. Så jag tror att jag har en chans att vinna kvalet.

Vem blir din svåraste motståndare?

– Får nog säga (Joacim) ”Runa” (Persson). Min protoss-mot-protoss inte är jättebra och jag har förlorat mot honom tidigare.

Hur mycket betyder SM för dig som spelare och för den svenska e-sportscenen i stort?

– För mig betyder det mycket. Det är en hel del prestige och pengar. Förutom det tror jag också att SM för e-sporten framåt och gör den större, speciellt i Sverige. Man kan berätta för föräldrar och vänner att detta är på riktigt, inte bara en liten hobby.

Peter Ottsjö