Blizzard startar egen superliga

Publicerad 2013-04-03

Vill göra Starcraft II-scenen lättare att följa

Här är Blizzards supersatsning på e-sport.

”Starcraft II” får ett eget globalt Champions League – med ligor i Asien, Europa och Nordamerika.

– Det är dags att ta ”Starcraft” och e-sporten till nästa nivå, säger Blizzards vd, Mike Morhaime.

World Championship Series är tillbaka – i ny skepnad.

Blizzard kommer att anordna regionala ligor i Sydkorea, Europa och USA under 2013. Allt kulminerar i Blizzcon Global Finals – då världens 16 bästa spelare gör upp om världsmästartiteln. 11 miljoner kronor i prispengar står på spel.

Konkurrensen från penningstinna e-sportspel som ”League of legends” har fått ”Starcraft”-studion Blizzard – aktuella med expansionen ”Heart of the swarm” – att agera. Genom att skapa ett stort mästerskap – med regionala deltävlingar – försöker Blizzard skapa en tydligare berättelse kring ”Starcraft II”. Med ett nytt rankingsystem ska det bli enklare att följa vilka spelare som egentligen tillhör den absoluta världstoppen.

”Svårt att följa för tillfället”

– Vi kollade på hela ekosystemet och insåg att det borde vara mycket enklare att förstå, säger Mike Morhaime i en stor intervju med Gamespot. För tillfället är det svårt att följa, att verkligen förstå vikten och betydelsen av att vinna en turnering jämfört med en annan. Eftersom vi på Blizzard är de enda som verkligen är i en position att samarbeta med alla inblandade så är det upp till oss att hjälpa till med att skapa en enda berättelse i ekosystemet.

Blizzard kommer att samarbeta med Major League Gaming i USA och Turtle Entertainments Electronic Sports League i Europa. Desto mer uppseendeväckande är att den amerikanska studion fått de tidigare bittra rivalerna OnGameNet och GomTV att samarbeta om upplägget i Sydkorea. Det koreanska e-sportförbundet Kespa har enligt Morhaime varit ”inblandade under hela resans gång”.

De professionella ”Starcraft”-spelarna måste välja vilken region de ska ställa upp i – och är sedan bundna till den regionen under hela säsongen. Varje regional liga kommer att pågå mellan åtta och tio veckor, och matcherna spelas på veckodagar för att undvika schemakrockar med eventuella helgtävlingar.

Dreamhack ett frågetecken

Frågan är vad Blizzards satsning på en centraliserad superliga innebär för de som står utanför samarbetet. Svenska Dreamhack är exempelvis en av aktörerna som inte är med i planerna för nya World Championship Series.

– Som vi ser det kommer det att finnas möjlighet för icke-WCS-tävlingar – förutsatt att de uppfyller vissa kriterier – att dela ut rankingpoäng som påverkar spelarnas WCS-status. Men majoriteten av rankingpoäng som spelarna kan få hänger på att de spelar riktigt bra i WCS-ligan, säger Mike Morhaime till Gamespot.

Som svar på Blizzards utspel publicerade Dreamhacks vd, Robert Ohlén, ett kryptiskt meddelande på Twitter:

– För den som undrar hur Dreamhack passar in i allt det här, hold your horses...

World Championship Series kommer att sändas gratis – i 720p – på TwitchTV.

Peter Ottsjö