Doldisen bakom ”CS” slår tillbaka

Publicerad 2013-03-09

Minh ”Gooseman” Le släpper nytt spel

Det heter kanske inte ”Counter-strike 2”.

Men det är gjort av mannen bakom ett av världens mest spelade fps.

Och efter nästan tio år börjar ”Tactical intervention” bli klart för premiär.

Minh Le

Om Minh ”Gooseman” Le fått en dollar för varje sålt exemplar av ”Counter-strike” skulle han ha haft 25 miljoner vid det här laget.

”Counter-strike”, en modifiering av den amerikanska studion Valves ”Half-life”, har med tiden blivit ett av världens mest berömda spel. Det är fortfarande en av grundbultarna i den globala e-sportindustrin. Svenska ”CS”-spelare har i över ett decennium tillhört den absoluta världstoppen; just nu är laget Ninjas in Pyjamas ohotade mästare i ”Global offensive”, den senaste versionen av ”Counter-strike”.

Men Minh Le har inga pengar att tala om. Intresset kring hans person stannar vid – åtminstone när jag skriver detta – 781 följare på Twitter. Det är ganska remarkabelt med tanke på att han presenterar sig så här: ”Skaparen bakom ’Counter-strike’ återvänder med ’Tactical intervention’”.

”Counter-strike 2” – fast ändå inte

”Tactical intervention” är på sätt och vis ”Counter-strike 2” i allt utom namnet.

Men ”Counter-strike 2”, som ju inte existerar, är också Minh Les största misslyckande.

Han var 22 år när han och kompanjonen Jess Cliffe lade grunden för en hel genre: den lagbaserade shootern.

– När jag utvecklade ”Counter-strike” var det bara ett spel. Jag hade ingen tanke på att det skulle bli stort. Det vara bara en idé och jag tänkte: ”okej, de här inslagen vill jag testa och kanske fungerar de, kanske inte”, säger Le till spelsajten Polygon.

Karriären därpå: lika explosiv och ögonblicklig och brutal som en omgång i ”Counter-strike”.

Sin vana trogen tog studion Valve vara på både modden och talangerna som skapade den; Le och Cliffe belönades med varsin anställning. ”Counter-strike” blev en officiell produkt. Allt gick lite för snabbt.

– Det blev en stor börda, säger Le till Polygon. När jag var på Valve ville jag imponera på folk. Jag ville passa in. Alla på Valve var så fantastiskt duktiga. Jag kände att om jag inte levererade en fantastisk spelidé så skulle den inte få godkänt. Valve förväntar sig en viss kvalitet. Men det var ingen som sa: ”nu måste du göra så här, annars får du sparken”. Det var nog bara något jag själv upplevde.

Konkurrerar med ”CS:GO”

Minh Le har i en rad intervjuer berättat om tiden hos Valve på ungefär samma sätt. Han har kallat sina dåvarande kollegor för ”genier”. Han har talat om förväntningarna och kraven han ställde på sig själv. Han har redogjort för sin rädsla över att svika fansen. Tanken var att han skulle designa ”Counter-strike 2”. Efter flera år hos Valve hade Le inte ens fått ihop ett designdokument. Han sa upp sig.

I några år bodde mannen som skapat ”Counter-strike” i föräldrarnas källare för att spara pengar. Le hade grandiosa planer på hur han skulle kunna ta den lagbaserade shootern till nästa nivå. Som sin egen behövde han heller inte leva upp till de förväntningar som förlamat honom hos Valve, de förväntningar fansen hade på något som bar namnet ”Counter-strike”.

En investererare i e-sportfrälsta Sydkorea tog sig an Les nya projekt. Det var 2008. Under de senaste fem åren har han tvingats lära sig vad det innebär att designa ett spel från grunden, snarare än att modifiera någon annans. Han har sett hur spelvärlden dominerats av allt mer påkostade shooters, han har brottats med serverproblem och sin egen perfektionism, han har tvingats stå ut med att populariteten för ”Counter-strike” aldrig tycks dala. Han har slipat, putsat och ändrat till förbannelse. Det är en ironi att ”Tactical intervention” – som har planerad premiär i slutet av mars – blir en sorts konkurrent till ”Counter-strike: Global offensive”.

”Försöker att inte tänka på det”

– Jag trodde aldrig den skulle vara så länge, säger Le till spelsajten Joystiq, syftande på spelseriens popularitet.

”Tactical intervention” är inte ”Counter-strike 2”, men det är samtidigt allt det Minh Le aldrig hann göra med ”Counter-strike”. Det är fortfarande en lagbaserad shooter med fokus på tajta strider på små kartor. Fortfarande terrorister och antiterrorister. Omgångarna ska gå undan, de ska vara över snabbare än i ”Counter-strike”. Det finns fler spellägen. Där finns fordon, attackhundar och kravallsköldar som ska göra spelet mer varierat utan att för den sakens skull rubba balansen. Och ”Tactical intervention” är, helt enligt den moderna modellen för tävlingsinriktade onlinespel, free-to-play.

Det har gått 14 år sedan Minh ”Gooseman” Le skapade ”Counter-strike”. Han har bestämt sig för att ägna ytterligare två, tre år på att förse sitt nya spel med nytt innehåll för att hålla intresset vid liv.

– Om spelet blir framgångsrikt vill säga. Om det inte blir det... då stänger vi ner det... jag försöker att inte tänka på det.

Peter Ottsjö