Skar ner arbetstiden – för att hinna spela mer

Publicerad 2013-02-06

Sean ”Day9” Plott är en ikon i e-sportvärlden

Han är ”Starcraft”-spelare, kommentator, programledare, kreatör, producent och utgivare.

Häromåret listade Forbes honom på sin ”30 personer under 30”-lista.

Sean ”Day9” Plott, 26, har vuxit upp i Youtubes och Facebooks nya nöjesvärld – och tillsammans med sina miljontals fans utgör han ett hot mot gamla traditionella medier.

I en exklusiv intervju i tre delar har Aftonbladet talat med Sean om ”omstörtande” teknologi, framtiden för ”Starcraft” – och hur e-sporten ska bli kulturellt accepterad.

Idag: ”Om det här vore någon slags traditionell media skulle jag vara tvungen att pitcha det här till någon uttråkad chef som skulle hota med att minska min budget”.

Tänker du på dig själv som ett mediaimperium? Du är kommentatorn, producenten och utgivaren.

– Jag har aldrig använt de orden på det sättet. Jag tänker nog mer på det som olika projekt. Det är projekt som jag tycker om och arbetet som krävs för ett projekt måste helt enkelt göras. Ta till exempel The after hours gaming league. Det är en liga för spelare på olika företag.

Just det, Facebook och Google är med där bland annat.

– Precis, precis. Det är corporate softball i en modern värld. Och det är egentligen bara en liga för nöjes skull. Men vi behöver ha en hemsida för det, vi behöver en regelbok, vi behöver arrangera en slutspelsturnering, vi behöver boka hotell och säkerställa att det finns tillräckligt med plats. Vi behöver catering. Så visst, på mitt visitkort kanske det står att jag är kommentator eller vd. Men om jag är den snubben som måste ringa till hotellet så kommer jag att ringa till hotellet. Så när jag är Den Kreative Ledaren eller Värden för en tv-show... det mesta handlar om förutsättningarna. Jag har bara ett relativt litet team. Men jag är väldigt stolt och nöjd över att jag äger mitt eget företag, att jag försörjer mig själv...

Men det du gör kan bli förödande för traditionella medier. Det är mycket pengar i e-sportvärlden men allt du behöver är en kamera och en kanal. Du behövde inte ta den långa vägen via en traditionell tv-station. Med internets hjälp var det bara att sätta igång.

– Yeah. Visst, ser man det på det sättet så är det väldigt roligt och väldigt coolt att jobba med banbrytande och omstörtande teknologi. Man känner hur snabb och rörlig man är. I slutet av förra året snackade jag med mitt team och mina vänner om att den enda nackdelen med alla framgångar för våra ”Starcraft II”-grejer är att jag inte hunnit fokusera på andra spel. När allt kommer omkring är jag bara en spelnörd. Jag älskar spel. Så vi kollade på schemat för 2013 och bara bestämde: ”okej, fyra dagar i veckan kör vi det vanliga, men på fredagar ska jag spela olika spel”.

Har sju anställda

– Men om det här vore någon slags traditionell media skulle jag vara tvungen att pitcha det här till någon uttråkad chef som skulle hota med att minska min budget. Eller så skulle de föreslå att jag fortsatte som förut men ägnade mig åt den här nya idén vid sidan av. Men så är det inte nu. Jag kan göra precis vad jag vill. Givetvis skulle jag tjäna mindre pengar om ingen tittade på det. Då har jag kanske inte råd att betala lön till en av mina anställda. Det är den krassa verkligheten. Och det är en annan grej med att vara småföretagare: de flesta människor som går till jobbet har bra dagar och de har dåliga dagar. Under sina dåliga dagar kommer de hem och konstaterar att de hade en dålig dag. Större än så blir inte konsekvenserna. Men om man har en bra dag som småföretagare tänker man att man åtminstone har möjlighet att ha råd med en dålig dag. För det kommer alltid sådana någon gång i framtiden.

Hur många anställda har du?

– Sju.

Hur länge har ni varit så många?

– Åh, jag vet inte. Det är väldigt projektbaserat. När man jobbar på ett stort företag kan man ha titlar. Men när man har ett litet team överlappar arbetsuppgifterna varandra så ofta. Men generellt sett svarar jag för innehållet. Typ två och en halv anställda har hand om de teknologiska bitarna; bygge av utrustning, hemsidan. Och många av de övriga hjälper på olika sätt med projekten. Det är till exempel många mejl att ta hand om. Tusentals varje vecka.

När började du få så många mejl? Och vad handlar mejlen om?

– Vi har nog fått så många mejl sedan slutet av 2010. Många av dem kommer från fans, många kommer från olika typer av medier, folk vill ha citat. Det är väl den förväntade mixen av olika grejer.

Har karriären gjort dig rik?

– Öh, nej.

”Inte rädd att populariteten ska dala”

Hur påverkar ditt yrke ditt privatliv?

– Jag jobbar på den privata delen av mitt liv. När man jobbar för sig själv kan man jobba hur mycket som helst. När man är anställd på ett företag så är det ganska etablerat att man går hem klockan fem. Efter det åker man hem och sedan jobbar man inte förrän morgonen därpå. Men när man driver sitt eget företag så är det ingen som säger åt en när man ska sluta. Det finns alltid arbete att göra. Alltid, alltid, alltid. Jag har gjort stora personliga uppoffringar. Jag börjar närma mig punkten där jag inser att jag kanske skulle vara mer effektiv om jag tog ledigt lite oftare.

Tänker du ibland på att populariteten för ”Starcraft” kan dala och att det skulle innebära problem för dig?

– Jag är inte rädd för det, men jag är mycket väl medveten om att jag måste dra in pengar. Det är samma sak för restaurangägare eller små spelutvecklare. Alla måste dra in pengar för att lyckas. Är du chef för något måste du dra in pengar, så enkelt är det. Men jag går inte runt och tänker att om ”Starcraft” försvinner så försvinner jag också. Det kommer i så fall inte bara ske över en natt. Jag kommer inte att vakna upp, åka till en turnering och plötsligt är det bara 40 personer som streamar och ingen publik på plats. Det sker inte så plötsligt.

Men om intresset för ”Starcraft” skulle sjunka så sakteliga, vilken riktning skulle du röra dig i då?

– Jag får ta det när det sker i så fall. Men jag skulle ta en god titt på situationen, arbeta väldigt hårt och dra in pengar. Det har redan skett dramatiska förändringar när det gäller hur marknaden för ”Starcraft II” fungerar. Man måste vara redo att hänga med i förändringarna och ta dem med i beräkningen. Nu när jag tänker på det inser jag att jag inte skulle ha några problem med det. Jag skulle säga, ”okej, cool, här är ett nytt intressant problem, hur hanterar jag det?”.

Imorgon: ”Det är falskt att påstå att man måste förstå spelet för att verkligen kunna njuta av en ’Starcraft’-match”.

Peter Ottsjö