Värvad till toppklubb – från sociala medier

Publicerad 2016-02-03

Skriver historia(?): ”Tror att vi är den första klubben”

Slovenska toppklubben NK Domzala kan ha skrivit fotbollshistoria under januari månads transferfönster.

Dagen innan deadline day värvade man högerbacken Alvaro Brachi – genom LinkedIn.

– Vi tycker oss ha hittat en högkvalitativ spelare, säger klubbens presschef till BBC.

Annonsen. Klicka för större version.

Under en månad som domineras av faxmaskiner och agentavgifter valde fotbollsklubben NK Domzale, till vardags i den slovenska högstaligan, en ny väg.

Klubben undvek januarifönstrets galenskaper – genom att värva en ny högerback genom LinkedIn.

Det sociala nätverket används i regel av tjänstemän och för att skapa jobbkontakter och söka tjänster.

Förlorade lagkapten

Men när NK Domzales huvudtränare Luka Elsner publicerade ett inlägg i vilket han letade efter ”en offensiv högerback” som ”måste ha EU-pass” haglade ansökningarna in före deadline day.

NK Domzale ligger trea i den slovenska högstaligan, men förlorade sin lagkapten, tillika högerback, till turkiska Konyaspor i början av januarifönstret.

Sökandet efter ersättare slutade i att den slovenska klubben värvade spanjoren Alvaro Brachi, 30, dagen innan transferfönstret stängde.

Trots att annonsen endast sågs 232 gånger och ”gillades” tio gånger fick NK Domzale enligt BBC in hela 150 ansökningar och ett bra utbud att välja mellan.

Spelat för La Liga-klubbar

Brachi har spelat för b-lagen hos Real Betis och Espanyol och testat på spel ute i Europa hos Anorthosis, Cypern, och Videoton, Ungern.

– Vi tittade igenom videomaterial på de bästa kandidaterna och analyserade dem. Brachi var den bästa kandidaten och vi bestämde oss för att bjuda in honom på provspel en vecka innan vi skrev kontrakt med honom. Vi tycker oss ha hittat en högkvalitativ spelare. Jag tror att vi är den första klubben att hitta en spelare på här sättet, säger NK Domzales presschef Grega Krmavnar till BBC.

Följ ämnen i artikeln