Dubblar sitt värde

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-21

Zlatans varumärke värt minst 250 milj: ”Topp tio i världen”

Namnet Zlatan Ibrahimovic säljer.

För ett och ett halvt år sedan var Zlatans varumärke värt 150 miljoner kronor.

Nu har det nästan fördubblats.

– I Sverige står han i en klass för sig, säger Niklas Olovzon.

Niklas Olovzon.

Zlatan Ibrahimovic må vara en av världens dyraste fotbollsspelare någonsin.

Och nu närmar även hans marknadsvärde världens största namn.

– Det senaste året har hans varumärke ökat ganska mycket. Han vann ju skytteligan och har under flera år etablerat sig som ett stort affischnamn i Italien, säger Niklas Olovzon, varumärkesexpert på kommunikationsbyrån S&B.

Olovzon beräknar Ibrahimovic till närmare 300 miljoner kronor.

– Över 250 miljoner, kanske lite mer, skulle jag bedöma att han ligger runt.

”Närmar sig”

Men till de absolut högst värderade spelarna hör han inte riktigt.

– Han är definitivt topp tio i världen, och han börjar nosa på topp fem. David Beckham har länge legat i en klass för sig, även om han är på väg utför. Efter honom ligger väl Ronaldo, Messi, Kaká och och ett par spelare till, men Zlatan har närmat sig, säger Olovzon, som tror att Ibrahimovics flytt till Barcelona kan hjälpa honom.

CL höjer värdet

– Barcelona är ju ett mycket större lag, och han har större chans att få pryda omslaget på EA Sport-spel i en Barca-tröja. Sedan så är chanserna till framgångar i Champions League större där, och det är där de stora paneuropeiska varumärkena byggs, säger Olovzon.

Bland de europeiska fotbollsspelarna når han inte ända upp till toppen, men i Sverige gör han det helt klart.

– Han har Sveriges överlägset högst värderade varumärke. Det är nog mer än dubbelt så högt på honom jämfört med den näst största.

Följ ämnen i artikeln