Zlatans namn var oskyddat: ”Rådgivarna kan inte ha förstått”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-21

Zlatan Ibrahimovic är en av världens hetaste idrottare just nu.

Men vem som helst har kunnat använda hans namn för att locka kunder.

Inte förrän i våras bestämde han sig för att skydda sitt namn.

Zlatan Ibrahimovic har under de senaste vandrat mot den position han nu innehar, som en av världens hetaste fotbollsspelare.

2002 ansökte han om varumärkesskydd för namnet Zlatan i Sverige, och beviljades det den 19 juni 2003.

Men trots att han under flera år har varit en av de bästa spelarna i Serie A har hans namn och varumärke varit oskyddat utanför Sveriges gränser.

Ansökte om skydd först i våras

Inte förrän den 12 mars inkom en ansökan till patent- och registreringsverket om att skydda namnen Zlatan och Zlatan Ibrahimovic i hela EU för allt möjligt, exempelvis parfymer, rakhyvlar och sportbilar.

Att han inte har skyddat namnen tidigare har inneburit att vem som helst har kunnat använda namnet Zlatan för att sälja saker, och någon annan kunde också ha ansökt om att skydda namnet Zlatan.

Att han inte har gjort detta förrän nu i vår förvånar Lars-Ola Nordqvist, varumärkeskonsult och vd på företaget Comvision, väldigt mycket.

– Det låter väldigt märkligt. Det låter som att Zlatans rådgivare inte har förstått värdet i att skydda hans varumärke, säger han.

”Kan dra in hundratals miljoner”

Nordqvist ser stora möjligheter för Ibrahimovic att använda sitt namn för att ge sig ut i affärsvärlden.

– Han är ju ett världsnamn. I rätt omgivning, med rätt uppbackning och så vidare så skulle han kunna göra succé. Jag skulle kunna tänka mig att han skulle kunna dra in hundratals miljoner om han gör rätt saker.

Följ ämnen i artikeln