Storklubbens värde: 10 miljarder kronor

Publicerad 2015-06-08

Här är klubben med starkast varumärke

Hur mycket är en fotbollsklubbs varumärke värt?

En rapport från The Brand Finance ger oss svaret.

Den visar att namnet, färgerna och klubbmärket kan värderas till hisnande tio miljarder kronor.

I januari varje år listar Deloiette fotbollsvärldens 20 rikaste klubbar. Där har Real Madrid varit herren på täppan i flera års tid men 2015 års lista visade att Manchester United närmar sig med stormsteg.

På en annan lista är man dock redan överlägsen etta.

Nämligen på listan över varumärkets värde.

Först över en miljard

Den engelska storklubbens varumärke blir nu det första genom tiderna att värderas till över en miljard dollar (cirka 10 miljarder kronor), visar en rapport från The Brand Finance som The Telegraph tagit del av.

Klubbens förmåga att knyta stora sponsoravtal lyfts fram som en stark anledning till framgången och man pekar särskilt på det färska avtalet med biljätten Chevrolet som ger närmare 600 miljoner kronor årligen.

Barça ”bara” sexa

Anmärkningsvärt är att nyblivna Champions League-mästarna Barcelona ”bara” är sexa på listan – trots att man enligt The Brand Finance själva har världens starkaste varumärke.

”Men varumärkets styrka speglar bara vad det har för potential att generera pengar. För att värdet ska omsättas i rena pengar krävs att de som jobbar på marknadsavdelningen är lika skickliga som spelarna på planen”, står att läsa i rapporten.

Värt att notera är också att Southampton är den klubb vars marknadsvärde ökar snabbast.