Swishsuccé för Dif – 200 000 kr på tolv timmar

Publicerad 2020-06-17

”50 kr eller valfritt stöd” genererade 200 000 kronor till Djurgården.

Fenomenet stödbiljetter ser ut att bli en viktig ekonomisk faktor för de allsvenska klubbarna.

Pengarna kan nu gå till ungdomsidrotten.

Följ ämnen

På tisdagskvällen 20.30 gav Djurgården fotboll sina fans möjligheten att köpa stödbiljetter via swish till lagets första hemmamatch för säsongen. ”50 kr eller valfritt stöd” var budskapet på hemsidan. Tolv timmar senare hade klubben sålt 4 000 biljetter och därmed fått in över 200 000 kronor. Pengar som behövs då de allsvenska matcherna spelas utan publik och klubbarna inte kan tjäna några pengar på matchdagar.

– Eftersom vi är i en fas där vi inte har publik på våra matcher så är ju alla tillskott vi kan få oerhört värdefulla. Oavsett om det är tillrop eller konkreta pengar, men självklart så är pengarna till stor nytta för klubben, säger Marcus Björling, kommunikationsansvarig i Djurgården Fotboll.

Kan gå till ungdomsidrotten

Än så länge är det inte bestämt var pengarna kommer att hamna.

– Det finns många hål att fylla i de här tiderna där inkomster som vi annars har faller bort. Djurgården fotboll innefattar ju både pojkar, flickor samt dam och herr så det är viktigt att de delar som behöver ekonomiskt tillskott får det.

Djurgården vann premiären.

I och med den lyckade kampanjen kommer Djurgården fortsätta sälja stödbiljetter då de har chansen att sälja lika många biljetter även till bortamatcher.

– Jag tror att våra supportrar vill stödja oss oavsett om det är borta- eller hemmamatch. Kampanjen kommer säkert att vara öppen dagar då det väntar en bortamatch också. Men avsaknaden av inkomster är väldigt stor kring våra hemmamatcher där vi inte kan ha publik, säger Björling.

Redan i vintras sålde flera hockeyklubbar stödbiljetter. Nu i samband med den allsvenska premiären har förutom Djurgården, även AIK och Hammarby använt sig av samma typ av kampanj.