Kontroversiell reklamfilm upprör Tyskland
Publicerad 2013-07-12
TV-bolaget får kritik för sitt sätt att marknadsföra EM
En kvinnlig fotbollsspelare trixar en boll – in i en tvättmaskin.
Den kontroversiella reklamfilmen upprör det tyska EM-laget.
– Ingen bra idé, säger mittfältaren Fatmire Bajramaj.
Tyskland jagar ett nytt EM-guld.
Men mitt i EM upprörs laget av TV-bolaget ZDF:s reklamfilm för att marknadsföra sändningarna under mästerskapet.
En kvinnlig fotbollsspelare trixar med en smutsig boll för att sedan skjuta in den – i en tvättmaskin.
Som hon sedan ställer in på "läder".
Inte uppskattad i EM-laget
Mittfältaren Fatmire Bajramaj, som 2010 röstades fram som världens bästa damfotbollsspelare, berättar att reklamfilmen inte är särskilt uppskattad i den tyska EM-truppen.
– Det var ingen bra idé. Man vill att reklamen ska ha något med damfotboll att göra, inte med en tvättmaskin, säger hon enligt globalpost.com.
ZDF:s chef, Peter Frey, försvarar dock TV-bolagets reklamfilm.
– Reklam är gjord för att synas och för att skapa intresse, så den här annonsen var lyckad, säger han.
Tyskland har vunnit sju av tio EM-finaler sedan 1984, men torsdagens EM-premiär mot Holland slutade mållös.