I Stockholm hotar krisen

Uppdaterad 2018-08-06 | Publicerad 2009-02-27

”Har lite mindre pengar”

Säsongskortsförsäljningen vacklar rejält hos Stockholmsklubbarna.

AIK, Djurgården och Hammarby räknar med att backa med över 3?500 kort sen förra året.

– Vi har märkt av den ekonomiska krisen, säger Tony Aronsson, biljettansvarig i AIK.

Följ ämnen

Medan vi i resten av landet snarast sett en ökning tack vare arenabyggena i Malmö och Göteborg ser det direkt dystert ut i huvudstaden.

Tillsammans räknar AIK, Bajen och Djurgården med att sälja lite drygt 3 500 kort färre än förra året.

Djurgården tappar mest

Vad det betyder ekonomiskt är svårt att svara på exakt. Men ett räkneexempel där genomsnittspriset per säsongsbiljett ligger på 2 500 kronor, en siffra som bör stämma överens hyfsat med verkligheten,

betyder en ekonomisk förlust på strax under nio miljoner kronor fördelat på de tre klubbarna.

Hammarby klarar sig bäst, men beräknar ändå att försäljningen går ner med 4–5 procent. Djurgården har allsvenskans överlägset största tapp och räknar med en nedgång på 23 procent, från 6 500 sålda säsongskort i fjol till 5?000 i år.

– Jag tror att många inte köper säsongskort för att spelprogrammet är så komprimerat och att det långa sommar­uppehållet spelar in. Sen har folk lite mindre pengar att röra sig med, säger Tomas af Geijerstam, biljettansvarig i Djurgården.

Släpper vårkort

För att bättra på ekonomin ska Djurgården sälja särskilda paket för vår, sommar och höstmatcherna på hemma­plan.

– Vårkortet släpps den 2 mars och kommer alltså att innefatta våra fem hemmamatcher på Stadion före sommaruppehållet och kosta mellan 300 och 1 000 kronor. Vi tror på det, vår publik har efterfrågat paket som inte innefattar matcherna på Råsunda, säger Tomas af Geijerstam.