Zlatans nya drömkontrakt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-10-23

Bästa avtalet en svensk idrottare skrivit – får nästan 100 miljoner kr

Zlatan Ibrahimovic, 24, förhandlar inte bara om ett förlängt avtal med Juventus.

Även Nike vill skriva ett nytt kontrakt med superstjärnan.

En överenskommelse över flera år kan vara värd närmare 100 miljoner kronor.

– Det blir säkerligen det bästa sponsoravtalet någonsin för en svensk idrottsman, säger varumärkesexperten Niklas Olovzon.

het på marknaden Zlatan Ibrahimovic är på väg att skriva ett guldkantat kontrakt med Nike som kan ge honom närmare 100 miljoner kronor.

Hösten 2003 avslöjade Sportbladet hur Zlatan Ibrahimovic, då i holländska Ajax, värvats från Puma till Nike.

Det innebar då ett av de största åtagandena för svenska Nike i och med treårsavtalet. Sedan dess har Zlatan fått sitt stora internationella genombrott i EM förra sommaren, VM-kvalet och via en succéfylld debutsäsong i italienska Juventus.

Den svenska superstjärnans marknadsvärde har stigit enormt. Enligt vad Sportbladet erfar har den stora sko- och sportklädestillverkaren inlett förhandlingar om ett nytt kontrakt med Ibrahimovic och hans representanter.

– Vi har ambitionen att fortsätta att jobba tillsammans. Jag tror att vår sports marketingavdelning redan har börjat prata med honom om nästa fas i vårt samarbete, säger Fredrik Stenberg, marknadschef på Nike Sverige.

– Han är värd jättemycket för oss. Alla som jobbar inom fotbollen vet att han är en av kronjuvelerna, säger Stenberg och fortsätter:

– Vi kommer ha en global VM-kampanj från och med december. I det här läget är Zlatan en av våra största fotbollsikoner. Det kommer märkas när han är med i våra kampanjer.

Vad ett nytt avtal kan komma att kosta varken kan eller vill Stenberg uttala sig om.

En dröm för företagen

Niklas Olovzon, varumärkesexpert på kommunikationsbyrån S&B, är övertygad om att det rör sig om mycket stora summor.

– Värdet på Henrik Larssons varumärke är på väg nedåt. Ljungberg är visserligen flitigt anlitad som modell, men har inte samma framtid som världsartist, säger Olovzon.

– Zlatan är alla skoföretags dröm. Han är i rätt ålder, med rätt image och spelar dessutom i ett av världens bästa lag. Timingen för Zlatan är optimal. Inför och under VM kommer han vara på allas läppar. Detta är Nike medvetna om, fortsätter Olovzon.

Utifrån vad Ljungberg, Larsson och motsvarande unga internationella stjärnspelare som exempelvis Wayne Rooney får för sina reklamkontrakt bedömer Niklas Olovzon Ibrahimovics marknadsvärde till 20–25 miljoner kronor per år.

Samtidigt som Ibrahimovics agent Mino Raiola för diskussioner med Nike förhandlar Raiola också enligt Sportbladets italienska källor om en förlängning av avtalet med Juventus till och med 2010.

Snart ikapp Buffon

Zlatan och hans representant vill redan nu jämställa Ibrahimovic lönemässigt med Alessandro Del Piero och Gianluigi Buffon som tjänar närmare 45 miljoner kronor netto årligen.

Juventus erbjuder hittills i förhandlingarna de inkomsterna först efter ett par år enligt en trappstegsmodell, enligt Sportbladets källor.

Michael Wagner, Jennifer Wegerup

Följ ämnen i artikeln