”Det största hotet mot PL någonsin”

Publicerad 2015-12-17

Klubbarnas nya ekonomi kan krossas

Premier League har förvandlats till världens ekonomiskt starkaste fotbollsliga tack vare sitt tv-avtal.

Men är allt ett fuskbygge?

Nu anmäls ligan för att på ett olagligt sätt ha pumpat upp en ekonomiskt bubbla med hjälp av svarta tv-skärmar.

Följ ämnen

När Premier League i februari i år presenterade sitt nya tv-avtal innebar det ytterligare en rekordnotering. Sändningsrättigheterna till säsongerna 2016/17, 2017/18 och 2018/19 delades mellan Sky Sports (126 matcher per säsong) och BT Sports (42 matcher) för totalt 65 miljarder kronor.

Eller i snitt 129 miljoner kronor per match. En ökning med 71 procent från föregående avtal.

”Fansen betalar för mycket”

Summan är tre gånger så hög som liknande avtal i de konkurrerande europeiska toppligorna och väntas ge Premier League en enorm konkurrensfördel. Så sent som i veckan skrevs det till exempel i brittisk media att Barcelona kommer få svårt att ha råd att behålla hela sin supertrio med Leo Messi, Neymar samt Luis Suarez. Engelska Manchester City påstås däremot kunna erbjuda Messi två miljarder kronor i lön över tre år. Hela tiden hänvisas det till tv-avtalet.

Men har allt verkligen gått rätt till?

Tom Mockridge, mediachef på Virgin, har anmält Premier League till Storbritanniens tillsynsmyndighet för radio och tv Ofcom. Virgin menar att Premier League agerat på ett olagligt sätt när de bara tv-sänder 168 av säsongens 380 matcher.

– Fansen betalar för mycket för fotboll på tv. Just nu är bara 40 procent av Premier League-matcherna tillgängliga på nationell tv i England och vissa klubbar har tur om de visas sex gånger i rutan. Det är inte rättvist. Ofcom borde se över om de håller för många matcher borta från tv:n. Om du håller tillbaka utbudet på något så stiger priset, kanske för snabbt. Det här är ett väldigt, väldigt stort beslut inte bara för fotbollen utan för hela Storbritannien, säger Mockridge till BBC.

BBC kallar Mockbridge för ”det största hotet mot Premier League någonsin”. Detta då mediachefen menar att Premier Leagues sätt att sälja alla matcher kollektivt kan vara ett hot mot konkurrenslagen. Ligans val att hålla ner antalet matcher som får säljas skapar också en artificiell bubbla.

”Borde behandlas som ett företag”

Virgin menar att alla matcher borde bli tillgängliga och hos fler än bara dagens två aktörer. Ett beslut som även hade gynnat Virgin själva.

– Premier League borde inte stå utanför konkurrenslagarna. De borde behandlas som ett företag. De är ett fantastiskt företag och har gjort ett bra jobb. Men om du blickar över Europa så visas nästan varje fotbollsmatch från de högsta ligorna på tv. Samma sak gäller USA med NFL, MLB och NBA.

Premier League försvarar ”censuren” av vissa matcher med att det drar fans till arenorna och därigenom även gynnar klubbar i de lägre divisionerna. Sedan 1950-talet är det till exempel förbjudet att visa fotboll på brittisk tv på lördagseftermiddagarna mellan 15:00 och 17:00 – något som även stöds av de engelska fotbollfansens intresseorganisation.

Ofcoms dom väntas någon gång nästa år och skulle, om Virgin får som de vill, kunna dumpa priset på Premier League-fotboll rejält. Bra för tittarna, men kanske sämre för klubbarna. I alla fall rent ekonomiskt.