REKORD-RUSNING

Uppdaterad 2018-08-06 | Publicerad 2009-02-27

Säsongskorten går åt fort i Malmö och Göteborg: Beror på nya arenan

De nya storstadsarenorna har redan gjort underverk för säsongskortsförsäljningen.

MFF har redan ökat intäkterna med drygt fyra miljoner och Gais är på väg att fyrdubbla siffrorna från förra året.

– Det ser bra ut, säger MFF:s kommunikationschef Per Welinder.

Följ ämnen
Malmö FF
IFK Göteborg

På flera håll i landet ligger säsongskortsförsäljningen inför årets allsvenska på i princip samma nivåer som i fjol.

Göteborg är ett kraftigt undantag.

Blåvitt, Gais och Örgryte, klubbarna som flyttat till nybyggda Gamla Ullevi inför i år, kan visa upp ett uppsving som kan betecknas som dramatiskt. Tillsammans sålde trion 5 400 säsongskort 2008. I år väntas försäljningen hamna på närmare 13 000 – en ökning på makalösa 140 procent.

– Förra året sålde vi 1 000 säsongsbiljetter och i år hamnar vi någonstans mellan

3 500 och 4 000, det är fantastiskt. Det beror till 100 procent på den nya arenan. Det är ett otroligt sug i hela stan och folk köper säsongsbiljetter som aldrig förr, säger Johan Gunnebo, biljettansvarig i Gais.

Siffran fördubblas

Blåvitt visade redan förra året upp rekordsiffror på säsongsbiljettsförsäljningen, 4??006 stycken sålde klubben då. I år väntas siffran ändå nästan fördubblas till fantastiska 7 000.

– Vi har passerat fjolårets rekordsiffra vilket vi naturligtvis ska göra inför en ny modern arena. Det kommer att bli ett enormt drag kring våra biljetter i år och de enda som kan vara säkra på sin plats är våra årskortsinnehavare, säger Andrej Häggblad, ansvarig för publik­rekrytering i klubben.

Fler alternativ

I Malmö har nybyggda Swedbank Stadion inte blivit ett lika stort lyft, men det har en naturlig förklaring.

– Vi har ju ett nytt system när vi räknar sålda säsongskort i år, tidigare var det bokade biljetter, i år är det faktiskt köpta och det ger en mer rättvis bild, säger kommunikationschef Per Welinder.

– På gamla Stadion hade vi ju dessutom bara ståplatser och sittplatser som alternativ, nu har vi fler kategorier och högre priser. Klubb­stolarna, som kostar mellan 13 000 och 17 000 kronor, där har vi redan sålt drygt 1 200 tror jag.

Hur ser det ut ekonomiskt?

– Det ser bra ut. Fastän vi ligger på lite över 8 ?500 sålda kort, jämfört med 10 282 sålda kort i fjol, har vi redan ökat säsongskortsintäkterna med 40 procent.

Malmö drog in 10,4 miljoner på säsongskortsförsäljningen 2008, i den siffran är dock företagsbiljetterna inte inräknade. Det betyder alltså att klubben redan har säsongs­kortsintäkter på minst fyra miljoner kronor mer än i fjol.