1. Hur många säsongsbiljetter har ni sålt så här långt, fram till måndag 23 februari?
2. Hur många hade ni sålt vid samma tidpunkt i fjol?
3. Hur många säsongsbiljetter sålde ni totalt i fjol?
4. Vad är en realistisk siffra i år?
AIK
1. 6 211 den 1 februari, ingen större rusch efter det.
2. Lite drygt 7 300.
3. 11 652
4. Hoppas på runt 10 000
– Vi har märkt att en del företag inte förnyat på grund av den ekonomiska krisen och det är där den största nedgången finns. Vi får se var vi hamnar, nu när träningsmatcherna kommit igång och folk börjar snacka fotboll igen. Grabbarna på plan får se till att locka mer folk, säger biljettansvarige Tony Aronsson.
BROMMAPOJKARNA
1. Knappt 50 stycken. 2. Ungefär fem.
3. 38 eller 39. 4. Siktar på 50.
– Vi tror att det hamnar kring 50 sålda kort, om inte någonting händer och folk upptäcker hur lite platser det finns, säger Brommapojkarnas Christer Hellqvist.
DJURGÅRDEN
1. 4 227. 2. Ungefär 800–1 000 fler än i år.
3. 6 500. 4. Omkring 5 000
– Jag tror att många inte köper säsongskort för spelprogrammet är så komprimerat och det långa sommaruppehållet spelar in. Sen har folk lite mindre pengar att röra sig med, säger Tomas af Geijerstam, biljettansvarig.
ELFSBORG
1. 3 200 allt som allt. 2. Går ej att få fram
3. 4 100. 4. Som i fjol.
– Vi har inte märkt av någon nedgång och ser ingen anledning till att vi inte ska nå upp till samma siffror som i år, säger biljettansvarige Hans Melin.
GAIS
1. 2 010. 2. Omkring sex, sjuhundra.
3. Ungefär 1 000. 4. Minst 3 500, kanske 4 000.
– Vi ökar väldigt mycket och det beror till 100 procent på den nya arenan. Det är ett otroligt sug i hela stan och folk köper säsongsbiljetter som aldrig förr. Tidigare stödköpte många gaisare säsongskort för vi hade ont om pengar, nu köper folk för att få bra platser, säger Johan Gunnebo, biljettansvarig.
GEFLE
1. Ungefär 900 är bokförda så här långt men fler är bokade.
2. Ganska exakt 900 då också.
3. 1 500. 4. 1 500.
– Att vi aldrig ser några skillnader beror på de dåliga platserna på Strömvallen, eller bristen på bra platser kanske man snarare ska säga. Vi säljer ut de bra platserna ganska fort och sen säljer vi knappt något mer, säger klubbchefen Anders Berg.
HALMSTAD
1. Någonstans mellan 1 600 och 1 700.
2. Ungefär samma som i år.
3. 2 000. 4. 2 000, kanske strax över.
– Det är ju som det är, Örjans Vall är ju inte alldeles ny. Men det känns ändå bra, vi var lite rädda för den här ekonomiska krisen men vi har klarat oss, säger Matz Ljungkvist, receptionschef.
HAMMARBY
1. 4 731. 2. 4 987.
3. 7 163. 4. 6 800.
– Just nu ligger vi på ett tapp på ungefär fyra–fem procent och där räknar vi med att hamna också. Men i fjol signade vi Rami Shaaban ungefär vid den här tiden och vi vet inte vilken effekt det gav. Det återstår att se, säger klubbens evenemangsansvarige Göran Rickmer.
HELSINGBORG
1. 3 000 ungefär ligger vi på. 2. 300 fler än i år.
3. 5 602
4. Vi har budgeterat med 5 000 och tror vi kommer upp i det.
– Vi räknar med en sänkning med 10 procent och det är väl ungefär den trenden vi har haft. Det beror säkerligen på den finansiella krisen, säger klubbdirektör Paul Myllenberg.
HÄCKEN
1. Ungefär 500. 2. Omkring 100.
3. Ungefär 300. 4. Hoppas på över 700.
– Det ser betydligt bättre ut än senast vi var i allsvenskan. Men konkurrensen är stenhård i Göteborgsklubbarna som har ny arena där de säljer på som fan, säger Alexander Bergström, marknadsansvarig.
IFK GÖTEBORG
1. 4 366. 2. 2 700.
3. 4 006. 4. Vi siktar mot 7 000 sålda.
– Vi har passerat fjolårets rekordsiffra vilket vi naturligtvis ska göra inför en ny modern arena. Det kommer att bli ett enormt drag kring våra biljetter i år och de enda som kan vara säkra på sin plats är våra årskortsinnehavare, säger Andrej Häggblad, ansvarig för publikrekrytering i klubben.
MALMÖ FF
1. Strax över 8 500. 2. Går inte att svara på
3. 10 282. 4. 10 000
– Vi har ju ett nytt system när vi räknar sålda säsongskort i år, tidigare var det bokade biljetter, i år är det faktiskt köpta och det ger en mer rättvis bild. Priserna har ju gått upp i och med den nya arenan och vi har minskat antalet biljetter som går ut till samarbetsklubbar och vissa sponsorer. Kommer vi upp i samma siffra som i fjol vore det fantastiskt, säger kommunikationschef Per Welinder.
TRELLEBORG
1. Mellan 1 000 och 1 200, kan inte svara mer exakt än så.
2. Ungefär på samma nivå som i år.
3. 1 500. 4. 1 500.
– Det brukar landa kring 1 500 och vi kan inte se någon större skillnad från hur det såg ut i fjol, säger klubbens marknadschef Barbro Bengtsson.
ÖREBRO
1. 1 715 privatabonnemang. Sponsorbiljetterna statistikförs först efter säsongsstart.
2. 1 658 privatabonnemang. Sponsorbiljetterna statistikfördes först efter säsongsstarten.
3. 4 100. 4. 4 300.
– Vi jobbar hårt och intensivt med marknadsföring av och aktiviteter runt våra säsongsbiljetter och familjeabonnemang. Ambitionsnivån att sälja 4 300 är inte så stor, vi följer trenden i nuläget, säger klubbens vd Jan Karlsson.
ÖRGRYTE
1. 1 498 stycken
2. Ungefär 200. Sen blev Allbäck klar strax därefter och vi fick en rusch och sålde 200 till.
3. Lite över 400.
4. Vi förväntar oss att hamna på lite över 2 000.
– Framförallt handlar det ju om att vi gått upp en serie, den andra stora orsaken är den nya arenan, säger klubben evenemangsansvarige Björn Nilsson.