"Måste vara det absolut lägsta inom marknadsföring"

Publicerad 2013-07-10

Augsburgs tröjpresentation kritiseras av fansen

Det finns olika sätt att skapa uppmärksamhet kring nya matchtröjor.

När tyska Augsburg presenterade sina ställ inför kommande säsong väckte man sannerligen uppmärksamhet.

Spelarna ackompanjerades av barbröstade kvinnor som kroppsmålats efter matchställen.

Med stringtrosor som enda plagg vandrade kvinnorna in till presentationen med fotbollsproffsen och kuppen blev genast en snackis bland supportrarna. Idén till den lite udda presentationen kom från huvudsponsorn AL-KO, som tillverkar allt från gräsklippare till husvagnar men klubben var inte sena att nappa på idén. Bilderna från presentationen laddades även upp på Augsburgs officiella Facebook-sida och där varierar supportrarnas betyg på initiativet.

"Grattis Augsburg, till vad som måste vara det absolut lägsta inom marknadsföring", skriver en supporter.

"Jag antar att de nakna kvinnor har väldigt mycket att göra med de nya tröjorna?", skriver en annan.

Försvarar initiativet

"Snygga tröjor, fantastisk presentation. Vad är problemet? Är vi verkligen så pryda i Augsburg? Jag ser fram emot första hemmamatchen mot Dortmund när vi vinner i grönt".

Lanseringen försvaras dock att AL-KO:s vd, tillika mannen bakom initiativet, Wolfgang Hergerth.

– Jag tänkte att vi lika gärna kunde göra presentation full av liv, säger Hergeth till Augsburger Allegemeine.

"Blev överraskad"

André Hahn var en av Augsburg-spelarna som var närvarande vid presentationen, men till skillnad från kvinnorna bar han matchstället. Vid sin sida hade han en kroppsmålad kvinna.

– Jag blev överraskad över att jag ackompanjerades. Jag fick veta det bara ett par sekunder innan vi skulle kliva ut, säger Hahn.

Detta blir första gången i klubbens historia som Augsburg spelar i grönt på hemmaplan.

– Jag gillar hemmatröjan skarpt. Grönt är hoppets färg, säger klubbchefen Stefan Reuter till Augsburger Allegemeine.

Följ ämnen i artikeln