Guldpubliken på väg att slå rekord

Publicerad 2015-09-19

Guldstriden hetare än någonsin för publiken

Het har blivit hetare och det kanske inte ens stoppar där.

Den allsvenska guldstriden gör att det hela tiden måste räknas på nya publikprognoser.

– Jag är orolig över hur våra biljettservrar håller i nästa vecka, säger AIK:s vd Mikael Ahlerup.

Följ ämnen
AIK Fotboll

Sex guldjagande lag ser visserligen ut att ha blivit fyra men både avhängda (?) Djurgården och Malmö FF ser till att guldstriden blir glödhet ur publiksynpunkt genom att möta flera av lagen i topp-4.

Det, och guldstriden i sig, gör att IFK Göteborg, AIK, IFK Norrköping och Elfsborg som hittills redan höjt sina publiksnitt rejält jämfört med 2014 kan öka ytterligare i de kommande omgångarna.

– Med all respekt för Häcken som lag, men att möta dem en lördagseftermiddag brukar inte vara en publikdragare. Vi tror att vi hamnar på över 20 000 åskådare och det är ett mått på hur het den här guldstriden är, säger AIK-vd:n Mikael Ahlerup.

Utsålt i samtliga hemmamatcher

AIK:s resultat på lördag påverkar också vad som kommer ske på måndag 10.00.

Då släpper AIK biljetterna till matchen mot IFK Göteborg i näst sista omgången, 26 oktober.

– Jag hoppas servrarna klarar av det, säger Ahlerup. Vi har förberett oss på att öppna upp hela Friends till den matchen. Då kan vi ta in drygt 40 000 åskådare.

Vad betyder publiktillströmningen i guldstriden ekonomiskt för AIK Fotboll?

– Intäktssidan stärks rejält. Det här är intäkter som vi inte har budgeterat för.

Det andra storstadslaget i guldstriden, serieledande IFK Göteborg, är på väg mot i stort sett utsålt i samtliga fyra återstående hemmamatcher.

Söndagens match mot Hammarby och mötet med Kalmar i sista omgången är i princip redan slutsålda. Men Gamla Ullevis i SM-guldsammanhang begränsade åskådarkapacitet på 18 000 åskådare gör också att IFK Göteborg snabbt slår i taket.

Men en flytt till stora Ullevi (kapacitet 43 000 åskådare) är ändå inte aktuell.

– Det är inte så enkelt att byta arena med kort varsel och leverera en bra upplevelse för alla intressenter. Tänk på att matchens karaktär kan avgöras så sent som en vecka innan den ska spelas. Dessutom är Gamla Ullevi vår hemmaplan och där är vi väldigt starka, säger IFK Göteborgs marknadschef Andrej Häggblad.

Publikrekordet kan ryka

Hans lags supportrar kan även spela en avgörande roll i guldstriden, inte bara på hemmaplan.

– Vi hade ett fantastiskt stöd borta mot Helsingborg. Det blir närmare 3 000 Blåvittfans i Borås nästa vecka och fortsätter det gå lika bra för laget så blir det väldigt stora supporterföljen borta mot Djurgården och AIK, säger Häggblad.

Den allsvenska publiksuccén handlar dock inte bara om guldstriden.

Rekordet för totala antalet allsvenska besökare, 1 956 042 åskådare från säsongen 1957/58, är också på väg att ryka all världens väg.

Hammarby viktiga

Allsvenskan är på väg mot en historisk gräns, att kliva över två miljoner åskådare.

– Den siffran bör vi passera i omgång 26, möjligtvis i omgång 25 om det skulle komma mer publik än jag kalkylerat med, säger Ola Rydén, evenemangsansvarig inom Föreningen svensk elitfotboll, SEF, till Sportbladet.

En betydande del i det kommande totala miljonrekordet har allsvenskans överlägset bästa publiklag, Hammarby, med ett snitt på 25 097 åskådare på hemmamatcherna – utan att Bajen ens är i närheten av den glödheta guldstriden.