Efter näthatet – engelsk fotboll släcker ner

Sociala medier-bojkott nästa helg

Publicerad 2021-04-25

Engelsk fotboll har fått nog av näthatet.

Kommande helg stänger klubbarna ner sina sociala medier-konton.

– Det är oacceptabelt, säger Premier Leagues vd Richard Masters i ett uttalande.

Sent under lördag kväll gick klubbar och de stora aktörerna i England, bland annat FA, Premier League och Women’s Super League, ut med ett tydligt uttalande: näthatet på sociala medier måste få ett slut.

Därför kommer klubbarna inom engelsk fotboll att nästa helg, från 30 april till 3 maj, bojkotta Facebook, Twitter och Instagram.

”Med bojkotten samlas engelsk fotboll och betonar vikten av att sociala medier-företag måste göra mer för att få bukt med näthatet, samtidigt betonar vi vikten i att utbilda människor i kampen mot diskriminering”, skriver, bland annat, Premier League på sin hemsida.

– Det är oacceptabelt att människor inom engelsk fotboll dagligen utsätts för diskriminering, utan några som helst konsekvenser för gärningspersonerna. Det här måste ändras snabbt och vi fortsätter uppmana sociala medier-företag att ta itu med det här. Vi kommer inte sluta prata om det här problemet. Vi har nyligen sett hur kraftfullt det kan bli när vi alla enas, säger FA:s Edleen John.

”Påverkar välmåendet”

Premier Legues vd Richard Masters:

– Alla former av rasistiskt beteende är oacceptabelt, det här kan inte få fortsätta. Premier League och våra klubbar står enade med fotbollen i den här bojkotten, för att lyfta sociala medier-företagens akuta behov i att eliminera näthatet. Fotboll är en mångkulturell sport – och det är mångfalden som gör den starkare, säger han.

Jane Purdon är vd för ”Women in Football” och hon säger följande:

– Kvinnor som arbetar med fotboll – som spelare, som tränare, som domare, inom media – kan diskrimineras något fruktansvärt, vilket påverkar deras välmående. Sociala medier spelar en avgörande roll i samhället. Vi står enade med resten av fotbollsvärlden för att få bort näthatet, säger hon.