”Fansen är hungriga”

Publicerad 2012-02-11

Publiktrycket högt inför årets säsong: ’Det andas nytänk”

I dagsläget har Blåvitt sålt 4 300 säsongskort. Man räknar med att sälja ytterligare 1 500.

De allsvenska säsongskorten säljer som smör.

I storsatsande IFK Göteborg är trycket högt – och nu siktar man på att slå rekord.

– Fansen är hungriga, säger målvakten John Alvbåge.

Sportbladets undersökning visar att tolv av 16 lag redan har ökat försäljningen av säsongskort jämfört med samma tidpunkt förra året. Eller räknar med att göra det till säsongsstarten.

På Kamratgården i Göteborg har det presenterats den ena stjärnvärvningen efter den andra.

Något som har fått fansen att prata om ”Real Blåvitt” – och föreningen själva om rekord.

– Det vore tjänstefel att inte sikta högre. Rekordet är 6 900 säsongskort och det är absolut ingen omöjlighet, säger marknadschefen Andrej Häggblad.

”Härligt fotbollsår”

I dagsläget har det sålts över 4 300 stycken, och föreningen har i budgeten räknat med ytterligare 1500.

– 2009 var ett magiskt år publikmässigt, det vore kul att överträffa det, säger Häggblad.

Nye målvakten John Alvbåge tror att trycket på biljetter har att göra med lagets sportsliga satsning.

– Hela föreningen andas nytänk med nya spelare och tränare. Våra supportar har sett oss sluta sjua två år i rad och känner väl optimismen inför det nya året, säger han.

Sporras man av det som spelare?

– Ja, som spelare är det jävligt kul att vara mitt i smeten. Det kommer att bli ett härligt fotbollsår.

”Pigga nykomlingar”

Den 29-årige burväktaren menar att fansen är hungriga efter allsvensk fotboll, speciellt med fyra månader kvar till EM.

– Jag tror att det är samma känsla hos de andra klubbarna. Det är nytt och fräscht kan man säga.

– Många lag har satsat: AIK med bra utländska värvningar och Elfsborg som ser ut att bli starka. Sedan har vi pigga och raska nykomlingar.

Följ ämnen i artikeln