Nya ”loggan” fick fansen att se rött

Publicerad 2015-02-26

Hur långt får sponsorerna gå?

Do you wanna tell @DunkinDonuts how bad replacing the eternal flame with coffee is or should we? #LFC
http://t.co/qnJRkEVDGT
Liverpools supportrar uppskattade inte sponsorns påhitt.

Hur långt får sponsorerna till fotbollsklubbar gå?

Liverpools supportrar fick nog när Dunkin Donuts tog sig friheten att göra om klubbens klassiska klubbmärke.

”Det var inte vår avsikt att förolämpa någon”, skriver företaget nu i en officiell ursäkt.

Följ ämnen
Liverpool FC

Dunkin Donuts är sedan 2014 Liverpools ”officiella leverantör av te, kaffe och bakverk”. I dagarna ville företaget slå mynt av det och gjorde om klubbens klassiska emblem till en ny Dunkin Donuts-version.

Shankly-grindarna förvandlades till kaffe och munkar, Hillsboroughs evigt brinnande facklor ersattes med kaffekoppar och det klassiska mottot ”You'll Never Walk Alone” lästes ut till ” America runs on Dunkin”. Responsen var omedelbar.

Kampanjen stoppad

Efter att Liverpool-supportrar protesterat kraftigt mot tilltaget valde företaget att radera sitt Twitter-inlägg med loggan och senare publicera en officiell ursäkt.

”Vi ber om ursäkt för vår okänsliga tweet”, skriver det amerikanska företaget enligt Liverpool Echo och fortsätter: ”Som stolt partner till LFC var det aldrig vår intention att förolämpa någon, speciellt inte klubbens supportrar. Vi har raderat tweeten och stoppat kampanjen med omedelbar verkan.”