Skrällen: Djurgården säljer bäst – just nu

Uppdaterad 2018-07-25 | Publicerad 2014-12-20

2014 blev Malmö svenska mästare, AIK vann allsvenskans publikliga och Hammarby hade flest åskådare i Skandinavien.

När Sportbladet sammanställer årskortsförsäljningen till 2015 framträder en skräll.

Ingen av dem leder.

Följ ämnen

2014 var ett svagt publikår för allsvenskan. 1,7 miljoner åskådare kom till läktarna under säsongen, vilket var en nergång med ungefär 120 000 besök.

Det finns skäl att tro att snitten dras upp 2015 eftersom Hammarby tagit sig upp till högstaserien med sin 20 000 personer starka hemmapublik. Bajens avancemang innebär också fler Stockholmsderbyn, vilket borde sälja ytterligare ett par tusen biljetter extra.

Har sålt mer än 6000

Klubbarna märker redan av ett stegrande intresse. Sportbladet har pratat med allsvenskans fem största publiklag, och alla räknar med att höja eller bibehålla antalet sålda årskort.

Hittills har Djurgården sålt bäst. Klubben spräckte nyss 6000-vallen, vilket är nästan tusen mer än AIK:s och Malmös försäljningar.

– Efter en säsong som var ganska medioker för oss är det bra. Det är jätteroligt att vara främst i Sverige just nu. Taggande, säger Johan Andersson som ansvarar för Djurgårdens biljettförsäljning.

Hoppas nå 10 000

En förklaring till att Djurgården leder är att de har börjat sin säljcykel tidigare än andra klubbar. Konkurrenterna har hittills riktat in sig på att förnya avtalen med tidigare årskorsinnehavare medan Djurgården aktivt sökt sig till nya köpare.

– Vi har legat på och ringt runt till alla säsongare för att slå förra året. Då var siffran 8320. Fortsätter vi i det här tempot kommer vi ha över 10 000, säger Andersson.