Här tappar lagen i SHL 28 miljoner

Publicerad 2016-02-18

Speljätten drog sig ur – kostsamt för SHL-klubbarna

För första gången på flera år saknas reklam i mittcirkeln.

Det har medfört i en negativ effekt på SHL-lagen.

Enligt uppgifter har klubbarna tappat två miljoner kronor för den tomma isytan.

– Naturligtvis önskar vi att den hade sålts, säger Färjestads vd, Stefan Larsson.

Följ ämnen

I åratal har isarna runt om i landet täckts av reklam och just nu syns SHL:s fyra stora samarbetspartners på tekningscirklarna i respektive zon; Sportbladet, Beijer, ATG och Norrlands Guld.

Men efter att Svenska Spel i somras deklarerade att de inte längre vill synas på isen har det saknats reklam under hela säsongen i mittcirkeln.

Ett hårt slag mot klubbarna.

Totalt 28 miljoner

Enligt C Mores hockeypodd har SHL-lagen tappat totalt 28 miljoner kronor, två miljoner var, på att mittcirkeln inte lyckats fyllas med en företagslogga.

– Vi pratar inte om sånt utåt, säger SHL:s vd, Jörgen Lindgren, om det påstådda beloppet.

Men varför finns det ingen reklam?

– Det är flera delar i det och vi har försökt att hitta lösningar och har ett antal diskussioner i gång.

Vad innebär det mer konkret?

– Tidigare har vi inte hittat en lämplig part att placera på mittcirkeln. Vi hoppas att vi kan göra det innan slutspelet, men då är det en fråga om tid.

– Spelschemat är tajt, det pågår andra matcher på våra arenor också och det tar ett par dagar att få ner reklamen i isen, fortsätter Lindgren.

”Ett högt värde”

Är det svårare att sälja mittcirkeln?

– Nej, men den har en central roll och ett högre värde. Det gäller att hitta rätt samarbetspartner.

SHL-klubbarna själva har varit delaktiga i diskussionen, men Färjestads vd, Stefan Larsson, hade förstås gärna sett att isytan var såld.

– Att mittcirkeln är tom är ett faktum. Vi klubbar är en del av SHL och det drabbar även oss. Men vi har haft en gemensam dialog och naturligtvis önskar vi att ytan ska vara såld, men samtidigt till rätt pris också.

Litar på SHL

Växjös dito, Stefan Hörberg, vägrar att kommentera situationen, utan hänvisar till SHL. Men Luleås sportchef Lars ”Osten” Bergström väljer att lita på att SHL har gjort ett tillräckligt bra jobb.

– Vi får lita på att de gör ett bra och professionellt jobb. Men självklart tror jag alla klubbar känner att pengarna för det behövs.

– Man vill ju att siffrorna ska uppnås och helst överträffas.