– Är hockeyfeber

Publicerad 2013-08-10

Leksand och Örebro regerar – de ökar sin biljettförsäljning mest

Stort intresse SHL-nykomlingen Leksand har redan sålt fler biljetter till årets säsong jämfört med hela fjolåret.

Toppklubbar som Skellefteå, Färjestad och HV 71 får kliva åt sidan.

När det gäller trycket på säsongsbiljetter är det nykomlingarna som regerar.

Örebro och Leksand går mot rekordförsäljning.

– Det är hockeyfeber, säger Pontus Gustafsson, general manager i Örebro.

Sommartider är också årskortstider.

Det är inte långt kvar innan SHL-arenorna öppnar portarna, men hur går det egentligen med biljettförsäljningen och vem ”leder” bland klubbarna?

Svaret: HV71 – i antalet sålda säsongsbiljetter.

Men nykomlingarna om man tittar på den procentuella ökningen.

Örebro och Leksand går mot rekordsiffror och redan nu har klubbarna sålt över tusen fler årskort än vid motsvarande tidpunkt i fjol.

”Vi är jättenöjda”

– Det snackas mycket hockey i staden. Det är hockeyfeber, det måste jag säga. Vi är jättenöjda, säger Pontus Gustafsson, general manager i Örebro.

När klubben spelade säsongens första träningsmatch, mot AIK, lockade man hela 3 100 åskådare till Behrn arena – samtidigt som Örebro SK, fotbolls­laget, spelade hemmamatch mot Jönköping i superettan.

– Om den matchen inte krockat med vår träningsmatch hade vi säkert haft fullsatt, säger Gustafsson.

Den kommande SHL- säsongen kan också sluta i publikrekord.

Lagen som trillade ur land­ets högsta serie i våras, Rögle och Timrå, hade ligans sämsta publiksnitt, 3 886 respektive 4 326, och har nu ersatts med två betydligt mer publikdragande lag.

Örebro och Leksand.

Hos den sistnämnda klubben råder också hockeyfeber – klassikerlaget går mot publikrekord i antalet sålda årskort.

Baksmälla hos SAIK?

– Vi ligger absolut i det övre skiktet i alla fall, det pratas mycket hockey i bygden nu, säger klubbdirektör­en Anders Doverskog.

Men Skellefteå kan ha drabbats av en baksmälla efter SM-guldet i våras. Även om det är hårt tryck på Skellefteå Kraft arenas ståplatssektion har sittplats­publiken svikit så här långt.

– Det finns mycket kvar att sälja. Trenden är att det generellt går nedåt. Men vi ligger ändå ganska bra till, säger marknadschefen Anna Ersson.

Så många biljetter har din favoritklubb sålt

AIK

I fjol: 1 000. Nu: 1 350.

Kommentar: AIK har sålt mer än vid samma tidpunkt i fjol och kan slå förra säsongens totala säsongskortförsäljning som landade på 2 000.

BRYNÄS

I fjol: 2 323 totalt. Nu: Runt 2 000.

Kommentar: Brynäs är på väg att slå förra säsongens siffra. Klubben hoppas öka sin biljett­försäljning med 10–12 procent och är redan på god väg. ”Vi ligger helt i linje med vad vi siktar på”, säger Elin Levin i Brynäs IF.

FRÖLUNDA

I fjol: 1 385. Nu: 1 578.

Kommentar: Publiken har svikit Frölunda. Tidigare så välfyllda Scandinavium har gapat ganska tom de senaste två säsongerna. Men klubben har dock sålt 200 fler säsongskort nu jämfört med i fjol, 16 procent plus.

FÄRJESTAD

I fjol: Runt 2 000. Nu: Runt 2 000.

Kommentar: Klubbens målsättning är att sälja lika många säsongsbiljetter som i fjol, och allt tyder på att det blir så.

”Men det vi märker är ett jättestort intresse för våra två första hemmamatcher (Örebro och Leksand) där det är stor efterfrågan”, säger Karin Larsson, biljettansvarig i Färjestad.

HV 71

I fjol: 4 500 totalt. Nu: 4 300.

Kommentar: Som vanligt råder hög efterfrågan på biljetter i Jönköping, klubben ”leder” ligan över flest antal sålda säsongskort. ”Fortfarande saknas runt 200 biljetter, men nu går vi in i en intensiv period och har goda förhoppningar att nå upp i vad vi vill”, säger Andreas Karlsson.

LEKSAND

I fjol: 3 000 totalt.

Nu: 3 500.

Kommentar: Siffran ovan på 3 000 sålda biljetter var totalt sett över hela förra säsongen. Och redan nu, långt innan SHL-starten, har klubben sålt 500 fler säsongsbiljetter. Det råder hockeyfeber i Dalarna.

LINKÖPING

I fjol: 2 700. Nu: 2 600.

Kommentar: Linköping går varken bättre eller sämre försäljningsmässigt. De ligger i samma linje med hur det såg ut vid samma tidpunkt i fjol.

”Det är ungefär samma och vi räknar med att komma upp i samma antal sålda säsongskort som förra säsongen”, säger Anna E Andersson, biljettansvarig i LHC.

LULEÅ

I fjol: Lämnar inte ut några siffror.

Nu: Lämnar inte ut några siffror.

Kommentar: Luleå ligger på ungefär samma nivå som förra säsongen. ”Allt tyder på att vi når samma volymer som i fjol. I dagsläget är blir det samma målsättning och utfall”, säger ekonomichefen Stefan Erkki.

MODO

I fjol: 1 500. Nu: 1 500.

Kommentar: Totalt sålde Modo 2 200 säsongskort i fjol och väntas göra det den här säsongen också. ”Om kunderna följer samma beteende som förra året kommer det att öka och nå upp till samma antal”, säger Pia Rubin, ekonomichef.

SKELLEFTEÅ

I fjol: 2 539 totalt. Nu: Strax över 2 000.

Kommentar: Skellefteå har sålt fler ståplatsbiljetter än vid samma tidpunkt i fjol. Men det går trögare i försäljningen av säsongskort på sittplats. Och trots att klubben är regerande mästare räknar man inte med någon högre försäljning.

”Vi räknar med ungefär samma försäljning som i fjol”, säger Anna Ersson, marknadschef.

VÄXJÖ

I fjol: 3 000 totalt. Nu: 3 300.

Kommentar: Siffran 3 300 ovan är vad klubben hoppas kunna sälja innan seriestarten.

– En exakt siffra över antalet sålda säsongskort just nu har jag inte. Men vi har jobbat hårt för öka tio procent. Och vi går mot den prognosen, säger Växjös vd, Anders Öman.

ÖREBRO

I fjol: 2 000. Nu: 3 300.

Kommentar: Örebros biljettförsäljning går i hög fart. Redan har klubben hunnit sälja 3 300 säsongskort och förväntas öka ytterligare.

– Det är ett riktigt bra tryck, vi är jättenöjda över det stora intresset, säger Pontus Gustafsson, general manager i Örebro.

SNITTEN I ELITSERIEN

Publiksnittet de senaste åren i Elitserien:

2012-13: 5 707.

2011-12: 6 393.

2010-11: 6 160.

2009-10: 6 210.

2008-09: 6 260.

2007-08: 6 353.

2006-07: 6 255.

2005-06: 6 155.

Fotnot: Klubbarna i SHL har infört nya biljettsystem, därför är siffrorna ungefärliga på vissa håll.

Följ ämnen i artikeln