”Kommer bli lika hög klass som under VM”

Publicerad 2011-11-10

Inför Karjala Cup – nu tar TV10 över sändningarna

Säsongspremiär väntar för Tre Kronor.

Efter flera år med SVT.

Nu tar TV10 över sändningarna från Karjala Tournament.

– Det kommer bli lika hög klass som under VM-sändningarna de 20 senaste åren, säger en av kanalens expertkommentator Håkan Södergren.

I kväll spelar Tre Kronor säsongens första landskamp. Karjala Tournament, som för Sveriges del inleds med match mot Tjeckien i Örnsköldsvik.

SVT har under flera år haft sändningsrättigheterna för Euro Hockey Tour. Men den här säsongen har den statliga televisionen sålt ut delar av turneringen till Viasat.

Bland annat kommer hela Karjala Tournament att visas i Viasats systerkanal TV 10.

– Vi har valt att göra så för att i stället få fler matcher i Sweden Hockey Games, säger SVT:s sportchef Per Yng.

Intresset sjunkit

Och det är en tung uppställning som TV10 ställer på benen inför säsongens första landslagsturnering.

– Vi är ute och gör så mycket ishockey under en säsong och är ett väldigt samkört gäng. Vi följer i stort sett samma mall oavsett om det är Hockeyallsvenskan eller VM, säger Håkan Södergren.

Hur ska ni göra Karjala Tournament bättre än SVT?

– Vi gör hockeymatcher tre–fyra dagar i veckan och kommer inte göra folk besvikna. Men det som brukar vara avgörande för om folk tycker det är en bra eller dålig sändning är i slutändan om Tre Kronor vinner eller förlorar, säger Södergren.

Vad ska tittarna förvänta sig?

– Det kommer bli lika hög klass som under VM-sändningarna de 20 senaste åren, säger Södergren.

Intresset för matcherna i Euro Hockey Tour har successivt sjunkit under åren SVT har sänt.

70 procent kan se TV10

Tv-publiken som har sett Tre Kronors matcher i hemmaturneringen Sweden Hockey Games har exempelvis halverats udner fem år.

Från närmare en miljon tittare år 2005 till bara 400 000 tittare 2010. Att Karjala Tournament flyttas från SVT till TV10 betyder också att en stor del av Sveriges befolkning inte kan se Tre Kronors matcher.

Runt 70 procent av de svenska hushållen har tillgång till den nya kanalen.

Följ ämnen i artikeln