Abrahamsson: Det dåliga publikintresset får klubbledare att sova oroligt

Publicerad 2014-09-28

Skrota september som SHL-månad.

Där har ni det senaste förslaget för att få publiksiffrorna att lyfta.

En intressant tanke – men lösningen på problemet?

Jag är inte så säker på det.

Följ ämnen
Sportbladets Hans Abrahamsson.

Brynäs klubbdirektör Hans-Göran Karlsson lanserade idéen om senare seriepremiär efter att Brynäs svarat för ett nytt publikt bottennapp hemma i Gavlerinken. Strax över 4 000 åskådare på en lördagsmatch en lönehelg var inte alls vad Karlsson och klubben hade räknat med. Jag vet inte om det är så enkelt. Publikintresset för produkten SHL har försvagats de senaste åren och det finns all anledning för många klubbledare att sova oroligt om nätterna.

Med fler grundseriematcher, fler lag med chans till slutspel, fler slutspelsmatcher, ett trögare system för nedflyttning och tv-sändningar från alla matcher finns det inte så mycket mer att suga ut från de hockeyintresserade. Inte blir det lättare när allt fler stjärnor lämnar för spel i andra ligor.

Folk prioriterar annat

Att sedan SHL de senaste åren har misslyckats med att skapa positiv publicitet runt sin liga är ytterligare en faktor som spelar in. Många supportrar känner sig besvikna och förbannade.Men bortsett från allt det här är september en problemmånad. Det är ingen nyhet. De senaste fyra-fem åren känns det som jag varje säsong har skrivit artiklar om publikkris efter de sju-åtta inledande omgångarna.

Folk prioriterar annat. Inte minst på de normalt så publikdragande helgmatcherna.

Båtar ska plockas upp, sommarstugor ska utnyttjas, älgar ska jagas och trädgårdar höststädas.

Och mycket, mycket annat. Nästa säsong spelas bara 52 omgångar. Det betyder tre omgångar mindre och med en smartare struktur på back-to-back matcherna kan serien komprimeras ytterligare. Skrotas även det fåniga play-in till slutspelet, som med nuvarande upplägg måste vara ett nollsummespel för klubbarna, finns det definitivt utrymme att skjuta på premiären i två veckor. Det totala publiksnittet så här långt är 5 963.

En fullt acceptabel siffra.

5 000 tomma stolar i Göteborg

Men sanningen är att det är Djurgården som står för det mesta av uppsvinget. I övriga städer är intresset svalt. I vissa fall iskallt.

Bara 4 411 kom för att se gårdagens tidiga seriefinalen i Vida Arena mellan hemmalaget Växjö och Luleå.

Frölunda hade nästan 5 000 tomma stolar i fredagsmatchen i Scandinavium. I Gävle har snittet på de två senaste matcherna 3 862 betalande åskådare. Mästarna Skellefteå har sämst publiksnitt av samtliga SHL-lag.

Följ ämnen i artikeln