Spelbolagets mardröm: ”Det är bedrövligt”

ATG:s vd svarar på massiva kritiken: ”Vi ber om ursäkt”

Uppdaterad 2020-04-15 | Publicerad 2020-04-13

Spelbolaget ATG havererade totalt under söndagens multijackpott på V75.

Nu svarar ATG:s vd, Hans Lord Skarplöth, på den massiva kritiken från spelare och kunder, hur spelbolagets it-system återigen kunde kollapsa – samt hur ATG som spelbolag skadas av det som inte fick hända.

– Vi var maximalt förberedda på att vad som helst skulle kunna ske, men det hände ändå, vilket är bedrövligt, säger han till Trav 365.

Tidernas största vinst på V75.

Ja, det kunde en ensam vinnare ta hem under söndagens multijackpott på V75. Det när en ensam vinnare garanterades runt 93 miljoner kronor.

Men den enorma spelhysterin kom av sig.

Detta på grund av att svenska spelbolaget ATG havererade totalt.

Från klockan 12.30 och framåt kunde spelare och kunder inte logga in på sina konton varken via ATG.se eller via den populära ATG Tillsammans-sajten.

Spelbolaget gick snabbt ut med att det var driftstörningar som orsakade problemen och efter en kort stund kom beskedet att flytta fram V75.

Först flyttades V75 fram en timme, till klockan 17.20, sedan ytterligare en timme till klockan 18.20. Spelstopp blev därför två timmar efter normal starttid.

”Det känns skit”

Ett krisdrag från ATG:s sida att skjuta på V75-starten i två timmar som möjliggjorde att spelare lyckades lämna in sina system i sista stund då systemet fungerade i korta perioder. Men för många spelare och kunder gick det inte att spela på V75 – trots den extremt stora jackpotten, på över 93 miljoner kronor till en ensam vinnare.

Nu svarar ATG:s vd, Hans Lord Skarplöth, på den massiva kritiken. I en stor intervju med Trav365 kommenterar han gårdagens fiasko och att de fortsatt inte vet varför systemet kunde kollapsa.

– Det var en konstig känsla, dels så omsatte vi mer än vi hade beräknat, vi hade 68 stycken miljonvinnare, men ändå känns det skit i dag. Det är ju även sällan det är så nära att tidernas största vinnare även skulle kommit, då tvåan i mål Mellby Glader i det sista V75-loppet skulle gett en vinnare över 93 miljoner kronor, säger Hans Lord Skarplöth, vd för spelbolaget ATG.

Snabbt tillägger han:

– Men det överskuggas av alla driftstörningar som vi hade. Det är verkligen bara att be om ursäkt för det som hände.

”Inte hittat orsaken än...”

Först och främst, när började ni se problem?

– Klockan 12.30 började störningarna. Sedan höll det på hela eftermiddagen från och till. Men 23 december 2018 var det ju helt stopp i systemet i tre timmar innan spelstopp då ingen kunde spela, den här gången gick det upp och ner konstant.

Varför blev det så pass stort haveri?

– Vi ser ju vad som händer med systemen, men vi har inte hittat orsaken till problemet än, det är ett 50 tal medarbetare som hjälptes åt i går hela eftermiddagen för att lösa det här problemet, vi har olika grader av beredskap, men i går hade vi full beredskap på grund av den stora jackpotten, säger Hans Lord Skarplöth.

Hur kunde det trots full beredskap ske, var ni inte förberedda?

– Om vi visste att just det här problemet hade kunnat ske så skulle vi åtgärdat det innan, men om vi var förberedda, ja vi var maximalt förberedda på att vad som helst skulle kunna ske, men det hände ändå, vilket är bedrövligt. Jag ber om ursäkt, det är många drabbade, både spelare, kunder och alla som ville följa V75. De fick ingen spelupplevelse som de kunde förvänta sig. Sedan har vi alla aktiva, tränare, kuskar och personal på banan som fick vänta på starten i två timmar.

Ni valde att flytta starten, varför då?

– Det är alltid svåra beslut att fatta, i slutändan är det Svensk Travsport som fattar beslutet, vi kan bara lägga önskemål om att flytta fram omgången. Beslutet kom relativt tidigt då vi vet att det är önskemål med tidiga beslut från de aktiva.

Hur ser du på beslutet att flytta starten två timmar?

– Ur ett spelperspektiv var det ett bra beslut att skjuta på starten. Jag vet att det finns spelare och kunder som inte lyckades få in systemen. Men det flesta fick in sina system till skillnad från 2018. Men återigen, det största problemet är att våra spelare och kunder inte fick den spelupplevelse som förväntas av ATG.

Vad är det som har felat?

– Vi ser var felet har uppstått, men lösningen på problemet har vi inte ännu, ett 50-tal personer jobbar med det här dag och natt.

Men du måste kunna säga något om varför det blev så här stort haveri?

– Vid andra tillfällen har det varit lastutmaningar, vi måste även vara ödmjuka med att det vi erbjuder som spelbolag är det mest komplexa system vi har. I realtid ska systemet uppdatera odds och ta emot stora transaktioner, säger Hans Lord Skarplöth.

”Det yttersta ansvaret är mitt”

Mellan 17–18 i går var det fortsatt stora problem med att logga in. Hur länge kunde ni skjutit på starten? Var det aktuellt att skjuta fram starten ännu mer?

– I slutändan är det Svensk Travsport som fattar beslutet. Men som det känns i dag var två timmar en bra tid. Det fanns en plan på hur vi skulle åtgärda problemet, men vi har ändå inte kunnat identifiera problemet. Men jag tror att flytta starten två timmar var så bra som möjligt sett till spelperspektivet, säger ATG:s vid.

Det råder travhysteri just nu, många nya kunder kommer till ATG för att spela. Dessutom chans till tidernas största jackpott i går. Och så sker det här? Vad har du att säga till spelarna?

– Det är bara verkligen att be om ursäkt, det är inte okej.

Vem bär ansvaret för det här?

– Det yttersta ansvaret är mitt.

Hur jobbar ni nu?

– Det finns en kort och långsiktig plan, nu är det fokus den kortsiktiga. Vi ska i detalj lösa problemet och se vad som hänt. Sedan ska vi ta itu med det långsiktiga och se vad som kan göras bättre.

Sociala medier svämmade över med arga kunder och Sportbladet har mottagit massvis med mail från läsare. Hur mycket skadar detta ATG?

– Rent ekonomiskt så ska vi se hur mycket det drabbat oss, vi kan inte ge besked nu om det, men den stora skadan är trovärdigheten emot spelbolaget ATG. Men just på V75 fick vi mer omsättning än vi beräknade. Det var ju dels en söndag i går, lördagar brukar generellt vara bättre vid en så här stor jackpott som det var i går. Men återigen, det handlar om att kunna leverera en så bra upplevelse som möjligt för våra kunder. Svensk Travsport och Svensk Galopp och ATG:s spelprodukter har ju ett unikt tillfälle nu när Norge, Danmark och Finland stängt ner. Alla blickar riktas emot oss nu, även Frankrikes. Då vill man ju att det ska fungera.

Hur mycket förlorade ni på detta i rena pengar?

– Det är för tidigt att säga, vi är inne i omsättningsperiod där hela veckan var fantastiskt. Vi får återkomma.

”Man rannsakar sig själv”

Hur går ni vidare nu?

– Vår viktigaste åtgärd är nu att lösa problemet, det finns ingenting som är viktigare än det. Jag vågar inte ge någon exakt tidsangivelse, men jag kan försäkra alla om att det jobbas dag och natt med det här problemet på ATG.

Behöver spelare vara oroliga att det här sker igen?

– Vi måste först lösa det problem som vi har i dag. Det är vårt fulla fokus.

Och din roll som VD, du bär det yttersta ansvaret. Hur kommer det här påverka dig?

– Det är klart man rannsakar sig själv i lägen som dessa, men min viktigaste uppgift nu är att se till och säkerställa att vi har hög it-kompetens och kompetenta medarbetare. Och jag känner mig trygg med att vi har hög IT-kompetens på ATG, säger Hans Lord Skarplöth.

Ni kan inte säga vad problemet är, kan det vara en attack utifrån?

– Vi vet inte exakt vad som har orsakat problemet, vi måste hitta problemet. Vi kan inte utesluta en attack, men jag skulle bli förvånad om det var en attack utifrån.

Är polis inkopplad?

– Nej, inte i nuläget.

V75 omsatte i går, trots haveriet, 156 229 229 kronor.

Följ ämnen i artikeln