Så många ser Kriteriet på plats

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-26

Ingen succé publikmässigt: ”Det är inte lika inarbetat”

Sportsligt: en succé.

Publikmässigt: så där.

Kriteriet har svårt att locka publik.

Mattias Stenby - sportchef på Solvalla.

Precis som Derbyt i Skåne har Kriteriet på Solvalla svårt att få publik.

Två stora lopp i svensk travsport, men inte speciellt attraktiva för åskådarna.

Solvallas sportchef Mattias Stenby förstår delvis varför siffrorna är så låga.

– Det är fel årstid. Det borde vara mer på plats, men jag kan förstå om folk hellre sitter hemma i soffan och ser på. Däremot är det alltid fullt i restaurangen. Där finns det ingen plats alls kvar, säger Mattias Stenby.

Fler såg V75

Förra året var det till och med fler människor som tittade på V75-tävlingarna på lördagen än Kriteriet på söndagen.

– Det är spelet som lockar.

Vad har ni för mål?

– Vi är nöjda om den publik som kommer tycker att det här är bra. Vi går inte ut och säger att det ska komma si och så många. Det finns varken officiella eller interna mål.

Inte inarbetat

I fjol såg 6 363 Kriteriet från läktarplats.

Kriteriet och Jubileumspokalen är två av Solvallas större evenemang, bakom Elitloppet med sina drygt 30 000 besökare.

En, i jämförelse, helt osannolik siffra.

– Det är ju en helt annan grej. Vi har internationella gäster och dessutom exponeras det under flera månaders tid. Kriteriet och Derbyt är inte lika inarbetat.