Nya rekordet: 9,7 miljarder kronor

Publicerad 2016-10-26

Slår gamla rekordet med 5 miljoner – men visar upp minusresultat: ”Måste satsa”

ATG:s ekonomichef Lotta Nilsson Viitala.

Trav och spel på hästar i Sverige är hetare än någonsin.

Nya rekordet: Spelarna satsade 9,7 miljarder kronor på hästar under årets nio första månader.

– Vi ser bland annat ett ökande engagemang för V75, säger Lotta Nilsson Viitala, på spelbolaget ATG.

Travets elitserie V75 är på ständig frammarsch, trots att många fortsatt debatterar den nya starttiden på lördagarna, 16.20.

Det är en av anledningarna att spelbolaget ATG, i sin färska delårsrapport för de nio första månaderna, visar upp rekordsiffror gällande omsättningen. Rekordet från 2011 slås med fem miljoner och det nya siffran landar på 9,709 miljarder.

– Vi satsar ganska hårt på marknadsnärvaro, nya produkter och är mer tillgängliga än tidigare. Det är en sammantagen effekt av det vi gör på marknaden som har givit resultatet. Vi ser bland annat ett ökande engagemang i V75, säger spelbolagets ekonomichef Lotta Nilsson Viitala till Trav365.

6,8 miljarder till spelarna

För helåret 2016 menar Lotta Nilsson Viitala att det kommer bli en ökning med 15 miljoner tillbaka till sporten jämfört med 2015, totalt har sporten fått tillbaka 1,3 miljarder kronor, 1,1 miljard har gått tillbaka till staten och av de 9,7 miljarderna har 6,79 gått tillbaka till spelarna.

Trots rekordomsättningen visar spelbolagets resultat minussiffror på 6,8 miljoner de första nio månaderna, då bland annat nettokostnaderna ökat med 123 miljoner kronor. Men det finns ingen oro hos spelbolaget.

”Måste satsa”

– I november 2014 fattades ett inriktningsbeslut där Svensk Travsport och Svensk Galopp gav oss uppdraget att kraftigt öka sportens ekonomiska medel för att kunna öka bidraget rejält till sporten med 300 miljoner till 2018. För att vi ska kunna göra det måste vi öka vår omsättning och satsa, det är skälet till det negativa resultatet. I sammanhanget handlar det om väldigt lite pengar, 0,23 procent av spelets nettoomsättning, säger hon och tillägger:

– Vi har bland annat lanserat V75 Boost och ”Guldhelg”, som är nytt för i år, vilket ökat kostnaderna. Samtidigt har vi ökat antalet medlemmar med 27 procent, vilket är en fantastisk siffra. Det visar att vi levererar en relevant produkt.

Följ ämnen i artikeln