Så vill ATG använda samarbetet med SHL

Publicerad 2015-10-16

SHL-hästar istället för Rikshästar, Tillsammans-lag, och ATG-terminaler på hockeyarenorna.

Det är några av sakerna ATG vill använda i samarbetet med SHL.

– Det är bara kreativiteten som hindrar oss, säger Hasse Skarplöth.

Följ ämnen

Det var den 18 september som uppgifterna kom att spelbolaget ATG blir huvudsponsor till SHL.

Ett avtal på tre år skrevs och ATG:s marknadschef Sten Andersen sa följande i samband med att avtalet skrevs.

– Ett slagskott i krysset för både travsporten och ATG.

Samarbetet med SHL har kritiserats i trav-Sverige.

För höga kostnader och till vilken nytta, har varit en del av kritiken.

Nu berättar ATG hur de vill använda samarbetet med SHL.

”Kunna bedriva ombudsaffär”

– Det här handlar betydligt mer än om att bara synas i SHL-arenorna, säger Hasse Skarplöth, vd för ATG.

Det är på fredagens presskonferens i Hästsportens Hus i Stockholm som ATG berättar om samarbetet. Några av sakerna som ATG tittar på är att göra Rikshästen till en SHL-häst och jobba med klubbarnas varumärke. De tittar också på Tillsammans-lag, där man kan använda klubbarna och deras fans. Samt ATG-terminaler på arenorna, likt det som Svenska Spel i dag har på de allsvenska fotbollsmatcherna.

– Vi ska kunna bedriva en ombudsaffär på arenan, men mer exakta detaljer om hur det här ska genomföras ber jag att få återkomma med, säger Hasse Skarplöth.

Öppnar för spel på ishockey

Hockeysponsringen, hur blir travet en vinnare på det långsiktigt?

– Det finns två unika saker med hockey som gör ett samarbete intressant. Dels det geografiska, om man lägger ut alla SHL-klubbar på en Sverigekarta och alla travbanor på en Sverigekarta så är det nästan en osannolik ”match”, och det är attraktivt, att kunna samarbeta med event och tävlingar. Det andra är rent intressemässigt, där ishockeyn, den som är intresserad av ishockey, i högre utsträckning än normalt är intresserad av trav också. Det finns något som gör att travet och hockeyn connectar med varandra. Dels hockeyspelare, dels besökare på våra banor, och också som hästägare. Vi har massa kända hockeyspelare som äger hästar, bland annat bröderna Sedin, Mats Sundin och Peter Forsberg. Ishockey passar som handen i handsken för oss, tycker vi, säger Hasse Skarplöth och fortsätter.

– En tredje viktig sak, rent event och sportsligt, är igenom våra höjdpunkter med sommartrav och så vidare. Vi har desto tommare vad gäller sportsliga eventhöjare under vinterhalvåret. SHL har sina höjdare under vinterhalvåret.

Är den långsiktiga tanken med samarbetet med SHL att ni även i framtiden vill kunna erbjuda spel på ishockey, om det blir som ni önskar och vill, en licenserad spelmarknad?

– Om det blir så, då kommer vi göra det, om vi får. Det är en lång resa dit, men då är det inte fel att vara huvudsponsor till SHL.