7 APR 2022 AFTONBLADET TV NYHETER

Hälften av all konst är falsk

 Japp, det stämmer.
Drygt hälften av all konst som säljs på den internationella marknaden är förfalskningar.
Det är en uppskattning som görs i en ny bok av konstpolisen Peter Lloyd.
Vilka är då dessa förfalskare?
Vi fördjupar oss i Han van Meegeren som sålde förfalskningar till Göring och Wolfgang Beltracci som var bättre på att göra Max Ernst än Max Ernst själv och så ger vi lite konkreta tips på hur man tillverkar fejkat rysk 1800-talsmåleri.
Dessutom ställer vi oss frågan om Fotografiska i Stockholm visar äkta eller falsk konst? Fotografierna skrivs ut på en printer i källaren och ägarna bryr sig inte riktigt om vilket som är vilket.
Nu har ägarna öppnat en ny ”location” i Stockholm – Paradox museum. Men vad är det ens? En sorts lekpark med konsttema?
Vi recenserar utställningen med Björn Lövin på Moderna museet – en pionjär som idag är helt bortglömd, om man inte råkar snubbla över hans Leninmonument på Skeppsholmen. Ja, det är Isabella Lövins pappa, förresten.
Men inte ens den utställningen är ”äkta”. Alla Lövins installationer är borta sedan länge. Det som visas är rekonstruktioner.
Ett avsnitt om sant och falskt i konsten som vi avrundar med att berätta om en amatörkonstnär på Instagram som lyckades på riktigt.

Med Ulrika Stahre och Clemens Poellinger, konstredaktörer på Aftonbladet och Svenska Dagbladet
Producent: Martin Aagård
Guardian rapporterar entusiastiskt om en konstrobot – en robot som mödosamt (det tar cirka fem timmar) kan måla en representation av något robotögonen tittar på.
Den ska visas upp på Venedigbiennalen, på inparadadiso gallery, där den ska måla inför publik.
https://www.theguardian.com/technology/2022/apr/04/mind-blowing-ai-da-becomes-first-robot-to-paint-like-an-artist?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook&fbclid=IwAR2tNtE9YIqC7AUchQodZMzKn4r95gPdNms8prxhoyZqXQEvq2oNY3LVrlM
https://news.artnet.com/art-world/ai-da-robot-venice-biennale-2092643
Den har tagit oändligt lång tid att skapa och kostat hur mycket som helst.
Robotens förebilder är tydligen Yoko Ono, Doris Salcedo, Michelangelo och Kandinsky.
Robotens skapare menar att det finns en etisk fråga i projektet: ”nu när robotar kan göra konst – vill vi verkligen att de ska göra det?”
För att robotar ska kunna göra konst på helt egen hand måste de ju ha sin egen konstkritik.
Den intressanta frågan är ju om robotar någonsin kan skriva konstkritik?

22 DEC 2021 AFTONBLADET TV NYHETER

Strippa för Lars Vilks

 Avsnitt två av världens bästa konstpodd kastar sig mellan den allra farligaste och den allra mest harmlösa konsten.
Vi pratar om den danske högerextremist som nyligen klädde av sig naken på Moderna museet och en spansk feel good-konstnär vars kvinnoskulpturer blivit ett globalt fenomen.
Uwe Max Jensen är både utbildad konstnär och medlem i det högerextrema partiet Stram kurs. Den 12 december gjorde han ett performance på Moderna museet för att protestera mot att de inte köpt in Lars Vilks Muhammedteckning.
Han skällde och lyfte på benet för att kissa lite på konsten, något han gjort förut och därför bland annat blivit portad från Århus konstmuseum.
Samma helg som han vädrade sitt missnöje mot museet försökte hans partiledare bränna koranen i Skärholmen.
Hur nära står högerextremismen egentligen den här konsten? Och var det en bra eller dålig hundperformance?
Jaume Plensa är en spansk skulptör vars mindfullness-osande skulpturer får Clemens att mynta begreppet ”Wellnesskonst”. Tyvärr är han omåttligt populär och hans smala kvinnoansikten sprider sig över globen som ett virus.
Varför älskar alla den här må bra-konsten? Handlar det verkligen om att vi gillar ”skönhet” eller beror det på bra agenter?
Dessutom har Damien Hirst vaknat till liv igen. Den här gången har han gjort ett konstverk av ekonomin som omger NFT – ni vet de där digitala bilderna som man kan köpa för kryptovaluta.
Ett ganska fiffigt konstverk om du frågar ”I själva verket”.
Med Ulrika Stahre och Clemens Poellinger
Producent: Martin Aagård